– Absolventský klub

 

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 2. pololetí 8. ročníku ZŠ), modifikovatelné pro SŠ

Cíl: Představení některých středních škol, kde nyní působí naši bývalí žáci. Sdílení zkušeností.

Časová dotace: min. 4 vyučovací hodiny

Pomůcky a zdroje: Pozvánka, jmenovky, projektování škol na plátno, pamětní kniha, komunikace s absolventy. Absolventi sedí v čele místnosti u stolů sestavených do písmene U. Drobné občerstvení sladké i slané (připravili žáci v rámci hodin pracovních činností).

 

Úvod: Před začátkem čas na krátké přivítání, občerstvení, přípravu. Představení všech přítomných absolventů a středních škol, které zastupují (celkem 10 škol).

Hlavní program:

Absolventi postupně povídají o své škole. Mohou využít projektor a plátno (mají možnost načíst webové stránky dané školy), mohou mít k dispozici letáčky ze škol. Učitel případně doplní nebo dopomůže. Ve druhé části programu žáci 8. ročníků postupně kladou předem připravené otázky. Žáci si také mohou zvolit konkrétní školu a jít se zeptat na to, co je zajímá i individuálně. Učitel zakončuje akci, poděkuje, vyzve k zapsání se do pamětní knihy, udělá fotky.

Závěr:

Zpětná vazba proběhne následně v hodině Volba povolání, otázky: Bylo to přínosné? Dozvěděli jste se něco, co jste před tím nevěděli? Zaujala vás nějaká škola natolik, že budete uvažovat o podání přihlášky na tuto školu?

 


Reflexe očima pedagogů:

Příprava: Probíhala ještě mimo časovou dotaci, pomáhali žáci vyšších ročníků, vše dle plánu, v průběhu programu jsme ještě přidali mikrofon, nakonec nebyl použit.

Průběh setkání:

1. část ještě mimo časovou dotaci – příchod absolventů, přivítání, usazení na předem označená místa jmenovkami, nabídnuto občerstvení, připravení prezentací, komunikace mezi absolventy, s bývalými učiteli.

2. část prezentace jednotlivých středních škol (celkem jich bylo 10), tato část zabrala cca 100 minut, což bylo déle, než bylo plánované, některé školy svou časovou dotaci „přetáhly“, ale nechtěla jsem jim čas krátit, abych jim do toho nevstupovala. Někteří zástupci škol byli méně slyšet, děti v pozadí moc neslyšely. Prezentace byly poutavé, absolventi to měli pečlivě nachystané, přinesli i letáčky ze svých škol, propagační předměty, prezentace byly následně poslány žákům 8. ročníků k podrobnějšímu nastudování.

3. část prostor pro dotaci, z počátku se žáci ostýchali, poté se začali ptát, popř. jsem se dotazovala já za žáky.

4. část prostor pro přímé dotaci žáků na konkrétní školy – někteří využili, ale málo.

Silné stránky hodiny: Dosah pro všechny žáky 8. tříd. Přímý kontakt se studenty ze středních škol. Setkání s bývalými žáky. Příjemná atmosféra. Informace o středních školách, jejich organizaci, prostředí.

Slabé stránky hodiny: Absolventi neozvučeni, byli méně slyšet. Nepohodlné lavice pro žáky 8. tříd (lavičky v tělocvičně).

Náměty pro zlepšení: Prezentace škol trochu zkrátit, chvílemi už to bylo zdlouhavé. Zamyslet se, zda klub udělat pro žáky 9. tříd na podzim, už se více zajímají o školy, kam by mohli jít studovat.

 

 

Back to top