– “Město zvířat”

Cíl: Sebepoznání, uvědomění si rozdílností mezi spolužáky.
Cílová skupina: víceleté gymnázium (konkrétně sexta)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Kartičky zvířat, charakteristika jednotlivých zvířat, plakát pro „dražbu”, papírové peníze, JOB reflektivní karty, papíry A3, lepící bločky, psací potřeby.

Úvod:

Ledolamka – každý se zavřenýma očima napočítá 30 s., pozorují se rozdíly mezi žáky, naladění se na práci, zklidnění.

Hlavní činnosti:

Město zvířat: Učitel rozprostře kartičky zvířat po místnosti a přiřadí k nim jednotlivé charakteristiky, popíše zadání aktivity. Žáci si projdou jednotlivá stanoviště a vyberou si zvíře, se kterým se nejvíce ztotožní a utvoří se tak skupinky. Ve skupinkách poté na papír napíší další charakteristiky zvířat a také povolání, na která by se vzhledem ke svým vlastnostem hodila. Současně také pro představení vyberou jednu vlastnost zvířete, která se na ně nejvíce hodí. Následně představí spolužákům také skupinovou práci.
Dražba: Učitel rozdá potřebné pomůcky (peníze) a popíše aktivitu: Žáci budou moci ve skupinách dražit různé benefity. Následně proběhne reflexe toho, zda se naplnila jejich očekávání.
Bonusový úkol: Žáci budou mít za úkol vymyslet pro dané zvíře ideální identitu, aby bylo co nejlépe zaměstnatelné. V případě zbylého času proběhne aktivita v hodině, případně bude zadána jako námět k přemýšlení domů.

Závěr:

Využití karet reflektivní chvilky pro zhodnocení proběhlé hodiny – co zjistili, můžou se vztáhnout k některému zvířeti. Žáci dostanou čas na vlastní reflexi, můžou si ji také sepsat na papír a odnést s sebou domů.

 


 

Reflexe očima pedagogů:

Hodiny probíhaly dle připraveného programu, studenti se aktivně zapojovali, komunikovali, nad tématy a otázkami přemýšleli a docházeli k zajímavým závěrům, které nutili k dalšímu přemýšlení. Otevřeně reflektovali aktivity a průběh hodin. Zejména aktivitu Dražba pracovních benefitů si skvěle užili a mnohé si uvědomili pro svoji další profesní volbu.
Silné stránky hodiny: skvělá aktivita dražba – aktivní zapojení a zároveň zábava, proces uvědomění skrze zábavu a aktivitu, pečlivě vybrané a vytvořené pomůcky.
Slabé stránky hodiny: Při takto náročné, živé a hlučnější aktivitě je třeba důrazněji nastavit pravidla pro skupinovou práci.
Náměty pro zlepšení: Zvolit jinou časovou dotaci – udělat třeba jenom aktivitu Dražba, dát více prostoru na diskusi ve skupinách, nastavení pravidel jako samostatnou hodinu, využít aktivitu dražba např. pro hodnoty důležité pro vztahy.

Back to top