– Projektový den: “Kariérové vzdělávání”

Cíl: Blíže žáky seznámit s tématy, které souvisí s kariérovým vzděláváním.

Cílová skupina: žáci víceletého gymnázia a střední odborné školy pedagogické
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Pomůcky a zdroje: karty Silné stránky, papíry, psací potřeby

Úvod:

Studenti jsou předem seznámeni s programem, postupně se ve skupinách prostřídají u jednotlivých aktivit, každý absolvuje 4 x 45minutový seminář dle předem stanoveného výběru.

Hlavní činnost:

Seminář Přechod na VŠ pro předmaturitní ročníky (SCIO): Během semináře budou studentům představeny statistiky o tom, podle čeho maturanti vybírají vysokou školu, předány tipy na internetové dotazníky, které mohou při výběru studia využít, a obdrží rady, kde čerpat informace o fakultách.
Veselá přednáška o depresi: Představení lektorky Štěpánky Živčákové a deprese jako nemoci – rozdíl mezi depresí a lidovou ‘depkou’ formou otázek (zjistit, jakou představu o depresi studenti mají); životní příběh lektorky; deprese jako nejlepší učitelka; ukázky z lektorčiny knihy (skutečné příběhy z ‘blázince’); na závěr bude prostor na otázky.
DofE (Mezinárodní cena vévody z Edinburghu): Studenti se setkají s ambasadorem (člověkem spojeným se značkou DofE), který projekt na škole oživí. Jde o čerstvého maturanta, který absolvoval bronzovou i stříbrnou úroveň a podělí se se svými zkušenostmi.
Portfolia: Náplní semináře je prvotní seznámení s portfoliem. Žáci se dozvědí, co portfolio je, a hlavně k čemu by jim v životě mohlo být užitečné.
Beseda se speciální pedagožkou: Zkušená speciální pedagožka s výcvikem v psychoterapii seznámí žáky se svou zkušeností s prací v MŠ, ZŠ speciální, SPC a PPP. Zodpoví otázky týkající se studia a výkonu těchto profesí.
Absolventský klub: V rámci klubu se představí řada absolventů školy, kteří jsou v současné době studenty vysokých škol. Ve volném bloku žáci navštíví dle zájmu některé z nich a budou mít možnost si s nimi pohovořit.
Venkovní hry: Vedení venkovních her se ujmou žáci sexty, kteří absolvovali 10denní mezinárodní pobyt v Rumunsku. Ten byl zaměřen na kyberšikanu, kde kromě odborných témat hráli i hry na seznámení, spolupráci a hry na rozvoj tvořivosti.
Přímá práce se třídou: Přímá práce se třídou bude zaměřena na objevování silných stránek každého účastníka. Na základě těchto zjištění budou moci rozvíjet i svá přemýšlení o budoucí kariéře.

Závěr:

Reflexe absolvovaných aktivit.

 


Reflexe očima pedagogů:

Původně měly být do projektu zapojeny pouze 4 třídy, nakonec se ho zúčastnily všechny třídy školy. Pečlivě jsme jednotlivé programy pro jednotlivé třídy naplánovali, včetně přesných časů a lokací. Jednotliví kolegové si předem vybrali, u které aktivity chtějí být (i podle zájmu), a každá aktivita měla určeného jednoho kolegu, který se o lektora staral (občerstvení, drobný dárek). Všechny potřebné informace byly kolegům nasdíleny, přes třídní učitele se dostaly k žákům. Jednotlivé místnosti, kde konkrétní program probíhal, byly označeny názvem akce. Z pohledu organizace se nevyskytl problém.
Silné stránky projektového dne: Pestrost programů, dobře naplánovaná organizace, zajímaví lektoři, zapojení všech žáků, aktivity a informace šité na míru (příprava na další práci s tématy, např. portfolia). Žáci 3. a 4. ročníků si velmi chválili Absolventský klub, jehož organizace se i jeden z absolventů ujal. Plánujeme, že se akce stane tradicí.
Slabé stránky: Žáci neměli možnost si jednotlivé aktivity vybrat (ovšem nevím, jak tento problém vyřešit v počtu všech žáků školy). Seminář SCIO “Jak na VŠ” proběhl narychlo s naším kolegou, jelikož lektor zapomněl (pokud budete objednávat, ujistěte se víc než 2x!!!). Vzhledem k termínu (29.6.) se úplně nepodařilo cíleně písemně zreflektovat jednotlivé aktivity.
Náměty pro zlepšení: Změnit termín (posunout alespoň o 2 dny), aby zbyl čas na řádnou reflexi a její rozbor.

Back to top