– “Vím kam po ZŠ?”

Cíl: Žáci se seznámí s dostupnými zdroji, které jim mohou pomoci při výběru SŠ. Podrobněji poznají stránky www.infoabsolvent.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 8. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Pracovní list, psací potřeby, obrázkové karty emocí (např. Moře emocí), tablety.

Úvod:

Vyučující představí všechny zúčastněné a seznámí žáky s cílem hodiny. Žáci se rozdělí do čtyřčlenných skupin.

Hlavní činnosti:

Karty emocí: Žáci dostanou pracovní listy a z rozložených karet emocí vyberou tu, která je dnes oslovuje a popíší ji.
Vím kam po ZŠ? Diskuse: “Vím kam po škole? Kdo a co mi může pomoci při rozhodování? Jaké zdroje znám? …. “. Žáci odpovídají a odpovědi učitel zaznamenává na tabuli.
Každé rozhodnutí stojí na informacích: Učitel seznámí žáky s informačními zdroji a provádí žáky úkolem: “Než cokoliv rozhodneš, zkus si to ujasnit”. Žáci individuálně vypracují úkol v pracovním listu. Později si o tom společně popovídají: “Jaké informace považují Za nejdůležitější a proč?”
Práce s tablety a informačním zdrojem Infoabsolvent: Žáci pracují dle pokynů v pracovním listu. Vyhledávají informace.

Závěr:

1. Odpovědi na otázky: “Co jsem se dozvěděl/a? Co mě zaujalo? Proč bych tyto stránky doporučil? Na co dalšího bych rád/a znal/a odpovědi?”
2. Vyplnění osy: “Kde se teď nacházím při výběru SŠ a kam směřuji”.
3. Žáci se sejdou v kruhu, vyberou si jednu kartu pocitů, která charakterizuje pocity na závěr hodiny. “Jak se změnily vaše pocity od začátku hodiny, kdy jste se dozvěděli téma, vybrali jste si stejnou kartu nebo jinou a proč? Byla pro vás tato aktivita přínosná? V čem ano a v čem ne?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Naplánované hodiny vyšly, jen s menším časovým skluzem. Všichni žáci byli zapojeni a pracovali. Nejvíce si užili aktivitu “Práce s tablety a informačním zdrojem Infoabsolvent”. Na těchto stránkách si každý objevil oblast, která ho velmi zaujala a nestačil mu časový limit. I přes prvotní ostych žáci nakonec popsali své pocity, za což jsem byla velmi ráda a myslím si, že i oni byli spokojeni, že mohou sdílet své pocity. Vyučující provázel žáky aktivitami, aby jim byli srozumitelné. Aktivně se zapojovali do diskuze a využili prostoru pro vlastní názory.
Silné stránky: Zachování třífázového modelu učení (evokace – uvědomění – reflexe), střídání vhodných aktivit a promyšlení celé hodiny. Využití karet emocí. Aktivní zapojení všech žáků, vyučující provázeli žáky a poskytovali podporu. Pozitivní zpětná vazba od žáků na závěr hodiny.
Slabé stránky: Nedodržení časového harmonogramu, naši žáci v osmé třídě ještě nemají takový přehled a mnoho informací pro ně bylo nových, proto jsme se více zastavovali u jednotlivých činností. Je tedy vidět, že je opravdu potřeba kariérové poradenství zařazovat od nižších ročníků a systematicky, aby se žáci lépe v této oblasti orientovali.
Náměty pro zlepšení: Méně aktivit, i když jsme v průběhu reflektovaly potřeby žáků a nesnažily se aktivity uspěchat.

Back to top