– “Kolo hodnot”

Cíl: Žáci se seznámí s celou škálou hodnot. Diskuze o tématu a rozdílnosti vnímání jednotlivých pojmů. V průběhu aktivit si žáci uvědomují svůj vlastní hodnotový žebříček.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 9. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Karty Světem hodnot, Karty s příběhy, pracovní list Moje hodnoty, pásky z tvrdého papíru pro tvorbu kola skupinových hodnot, fixy.

Úvod:

V úvodu hodiny budou vysvětleny základní pravidla (pravidlo STOP, časový harmonogram, respekt k názorům druhých).

Hlavní činnosti:

Před žáky, kteří sedí v kruhu, jsou rozmístěny některé z projektivních karet Světem hodnot. Žák si vybere jednu kartu, která ho osloví. Vysvětlí vlastními slovy, co vše podle něj vybraná hodnota představuje (např. čestnost, víra, svoboda). Z druhé strany karty je pro žáka nápověda. Pedagog si vybírá jako první a vysvětlí, co pro něho vybraná hodnota znamená. Snaha o rozmluvení žáků, zbavení trémy.
Žáci se rozdělí do skupin (po 4 až 5) a vytvoří soubor 10ti skupinových hodnot, které napíší na pásky z tvrdého papíru. Poté dostanou instrukci, aby dvě hodnoty ze seznamu odebrali. Poté odeberou další dvě hodnoty, nakonec odeberou ještě jednu hodnotu tak, aby jich zůstalo jen 5, které seřadí podle důležitosti. Pak krátce reflektují, které hodnoty vybrali, jak se jim společně pracovalo, jakou kdo měl roli ve skupině.
Žáci si sednou zpátky na místo. Každý dostane pracovní list “Kolo hodnot”. Do každé výseče zapíše pro něj nejdůležitější hodnoty (celkem 8 hodnot).
Na základě kola/mandaly hodnot si žák z kreativních Karet s příběhy vybere tu, která vyjadřuje jeho individuální aktuální hodnotový systém. Výběr sdílí se spolužáky.

Závěr:

Pedagog vyzve žáky, aby se podělili o své názory, zážitky z hodiny. Co se dozvěděli nového, co si z hodiny odnáší, s čím odchází?

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Žáci byli zpočátku hodiny zamlklí, brzy se rozproudili a pracovali velmi aktivně, mezi sebou kooperovali, diskutovali a zároveň naslouchali svým spolužákům. Velkým pomocníkem byly Karty hodnot i Karty s příběhy. Velmi silný byl závěr hodiny, kdy žáci popisovali vybranou Kartu s příběhem a přirovnávali ji ke svým aktuálním hodnotám, každý dostal slovo. Kolegyně neznala žáky jménem, byla v nevýhodě při oslovování žáků. Nepříjemná byla nutnost respirátoru na ústech.

Back to top