Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 8. ročník)
Cíl: Žák vyhledává, filtruje a pracuje s informacemi, které jsou dostupné na webu Atlasu školství. Cílem je, aby žáci měli větší povědomí o možnostech studia na SŠ na Královéhradecku.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: PC, Atlas školtsví – pracovní list, tužka, www.atlasskolstvi.cz
Úvod: Učitel aktivizačními otázkami uvede hodinu: Proč je důležité věnovat se výběru SŠ? Jaké faktory ovlivňují výběr SŠ? Přemýšleli jste již nad výběrem SŠ?
Hlavní činnosti: Učitel seznámí žáky s webovou stránkou, ukáže základní „pohyb“ na webu, filtry apod. Učitel rozdělí žáky do dvojic, žáci si vylosují lístky se školami, o kterých budou vyhledávat informace. Učitel jim pak rozdá vylosované lístky se třemi školami a předem připravené tabulky s oblastmi, na které se během výzkumu budou žáci zaměřovat. Žáci vyhledávají informace, které doplňují do připravené tabulky. Učitel zadá instrukce k týmové poradě a hlídá čas. Za úkol je vybrat společně jednu školu, kterou budou představovat ostatním. Dvojice žáků představují jednotlivé školy. Zároveň poslouchají výběr jiných dvojic a zamýšlí se nad různorodostí škol a oborů. Učitel „moderuje“ jednotlivé prezentace škol.
Závěr: Otázky k reflexi: Jaké školy a obory Vás oslovily? A proč? Co bylo na vyhledávání nejjednodušší, co naopak nejtěžší?
Pozn.: Nabídka dalších webových stránek, na kterých se dají SŠ vyhledávat: www.infoabsolvent.cz, www.stredniskoly.cz, www.mapaskolstvi.cz
Reflexe očima pedagogů:
Na začátek byla nad původní plán zařazena aktivita Moře emocí, během které žáci přirovnávali svůj momentální emoční stav v souvislosti s výběrem SŠ.
Následovalo krátké uvedení do Volby povolání a práce s informačními zdroji. V průběhu hodiny informatiky žáci pracovali s Atlasem školství a věnovali se vyhledávání a zpracování informací o středních školách a oborech. Práce probíhala v klidné a soustředěné atmosféře, žáci projevili aktivní zájem o dané téma a efektivně využívali dostupné zdroje.
Celkově lze hodnotit jejich přístup velmi pozitivně – zapojili se do práce a ochotně spolupracovali. Úkoly plnili ve skupinách a s menší dopomocí zvládli se získanými informacemi pracovat dle zadání. Hodina proběhla bez větších problémů a splnila svůj účel – žáci si procvičili práci s informačními zdroji a získali užitečné poznatky o možnostech dalšího studia.Na závěr proběhla krátká reflexe, kdy se žáci zaměřovali na to, co pro ně bylo nejjednodušší, co naopak nejtěžší, jaký obor je oslovil, co je překvapilo. Přirozeně probíhala spolupráce mezi vyučujícími. Žáci dobře reagovali i na druhého pedagoga ve třídě.
Silné stránky hodiny: Aktivní zapojení žáků, spolupráce a vzájemná pomoc, rozvoj dovedností práce s informacemi, praktická využitelnost.
Slabé stránky hodiny: Časová náročnost, různá úroveň práce s informacemi, nedokončení celé hodiny – pokračování další vyučovací jednotku.
Náměty pro zlepšení: Hodinu by bylo lepší vést v rozsahu 90 minut.
Nejnovější komentáře