– Portfolio silných stránek

 
Cílová skupina: ZŠ (zde 6. ročník)

Cíl: Žák definuje pojem „silná stránka“, identifikuje své a reflektuje je v souvislosti se sebou i druhými. Zároveň rozvíjí slovní zásobu popisující vlastnosti.

Časová dotace: 90 min.

Pomůcky a zdroje: tabule, bingo Povolání a silné stránky, pracovní list Podpisovka, karty Silné stránky, fixy.

 

Úvod: Sdílení v kruhu – Jak se dnes cítím? Použití kartiček se zvířaty: děti si vyberou zvíře, které vystihuje jejich dnešní náladu. Následuje otázka: Jaké silné stránky toto zvíře má? Děti diskutují: Se kterou silnou stránkou se ztotožňují?

 
Hlavní činnosti:

Podpisovka – hledání silných stránek mezi spolužáky: Doptání se na konkrétní pojmy z podpisovky. Úkolem je najít spolužáky, kteří naplňují různé silné stránky z tabulky. Následuje reflexe k poznání spolužáků a jejich silných stránek.

Povolání a silné stránky: Práce ve dvojicích/skupinách. První krok: Každá dvojice/skupina dostane kartičky s různými povoláními (např. lékař, učitel, hasič apod.). Jejich úkolem je vybrat tři silné stránky, které jsou pro dané povolání nejdůležitější a zapsat je. Druhý krok: Každá skupina dostane další sadu kartiček s různým charakteristikami/silnými stránkami. Jejich úkolem je tyto charakteristiky přiřadit ke konkrétním povoláním, tzn. Určit, která vlastnost se ke kterému hodí. Třetí krok: porovnání a reflexe. Na záznamovém archu zakroužkují, kde se jejich vlastní výběr (ze skupinové diskuse) shodoval s výběrem z kartiček.

Sebepoznání – pracovní list: Každý žák si najde sám dvě silné stránky, další dvě mu pomůže určit skupina. Každý žák sdílí jednu svou silnou stránku a krátce odůvodní.

 
Závěr: Aktivita „Propustka z hodiny“ – JOB
 

Návazné aktivity:

Můj vzor (krátké mluvní cvičení): Žáci si vyberou osobnost (reálnou nebo fiktivní), která je pro ně vzorem. Úkolem je pojmenovat silné stránky této osoby a vysvětlit, proč je pro ně inspirací. Může být součástí aktivit v kruhu nebo individuální prezentace.

Můj superhrdina (výtvarná tvorba): Zadání: Každý máme své silné stránky – teď si představ, že z nich vytvoříš superschopnosti! Nakresli svého superhrdinu, který tě prezentuje. Co umí? Jak vypadá? Jaké má schopnosti, které vycházejí z toho, co tobě jde?

Superhrdina na trhu práce: Žáci sepíší inzerát na pozici pro superhrdinu (např.: „Hledá se hrdina pro záchranu školní přestávky!“) nebo vytvoří nabídku práce pro svého hrdinu. Cvičení rozvíjí schopnost popsat silné stránky a dovednosti formálním jazykem.

Kavárna pro rodiče s galerií superhrdinů: Žáci připraví malé občerstvení a vytvoří výstavní galerii svých superhrdinů. Prezentace pro rodiče – každý žák krátce představí svého superhrdinu a jeho silné stránky. Interaktivní prvek: rodiče doplní žákům do jejich „databáze silných stránek“ alespoň jednu další, kterou u svého dítěte vnímají.

 
 


Reflexe očima pedagogů:

Hodina probíhala dle plánu a byla strukturovaná. Aktivity byly rozmanité, zapojovaly všechny žáky a vedly k naplnění cíle: uvědomění si vlastních silných stránek a schopnosti je pojmenovat. Většina žáků se aktivně zapojila, především při diskusích v kruhu a skupinových činnostech.

Silné stránky hodiny: Kombinace individuálních, skupinových i celotřídních aktivit. Rozvoj slovní zásoby a schopnosti sebereflexe. Zapojení všech žáků – možnost vyjádřit se v různých formách (mluvení, psaní).

Slabé stránky hodiny: Někteří žáci měli obtíže s formulací vlastních silných stránek – vyžadovalo větší podporu učitele. Časově náročné – u některých skupin bylo obtížné stihnout všechny části.

Náměty pro zlepšení: Zvážit zkrácení nebo rozdělení některých aktivit do více lekcí. Do reflexe více zapojit žáky pomocí anonymního lístečku – co jim pomohlo, co jim šlo/nešlo. Zavést portfolio silných stránek, které by se mohlo průběžně doplňovat během roku.

Back to top