Mentorský program
Mentorský program je nadstavbový sebezkušenostní program pro školy, které absolvují Partnerský program. Program zajišťuje metodickou podporu a provázení kariérových poradců na cestě stát se mentorem tak, aby mohli předávat zkušenosti získané absolvováním Partnerského programu kolegům z dalších škol v regionu, které projeví zájem o rozvoj KV a KP na jejich školách.
Škola po absolvování programu získá status „Mentorská škola“.
- kapacita programu: 12 škol (ZŠ, SOŠ, Gymnázia, VOŠ)
- délka programu: vždy 1 školní rok (září – červen)
- 1. běh programu: 1. 9. 2025 – 30. 6. 2026
- 2. běh programu: 1. 9. 2026 – 30. 6. 2027
- 3. běh programu: 1. 9. 2027 – 30. 6. 2028
Program obsahuje:
- pravidelná setkání Pracovní skupiny mentorů v aktuálním programu
- konzultace se zástupci ŠPP
- přímou práci se třídou – příprava, realizace a reflexe modelových hodin s KP „Mentorské školy“
- informační servis (aktuality, zdroje, tipy na vzdělávání atd.)
Profil absolventa Mentorského programu:
- Mentor spolupracuje se školami zapojenými do Partnerského programu.
- Na vyžádání poskytuje metodickou podporu i školám, které nejsou zapojené do Partnerského programu, ale chtějí rozvíjet kariérové vzdělávání a poradenství.
- Spolupráce na přípravě a realizaci Kulatých stolů.
- Představení aktivit školy v oblasti kariérového vzdělávání na Okresním kariérním dni.
- Absolvováním Mentorského programu mentor pro svou školu získá statut Mentorská škola kariérového vzdělávání, která bude součástí sítě Mentorských škol v Královéhradeckém kraji.
Setkání pracovní skupiny budoucích mentorů
Budoucí mentoři se pravidelně scházejí pod vedením průvodců v prostorách PPP v Hradci Králové. Náplní setkání je sdílení zkušeností, reflexe vlastní práce a spolupráce v rámci celého Mentorského programu, řešení odborných témat, informační servis. Schůzky se konají jednou za dva měsíce v odpoledním čase s dotací 3 hodin, celkem je realizováno 5 setkání.
Spolupráce se školami zapojenými do Partnerského programu
Tato spolupráce zahrnuje dvě základní aktivity. Tou první je realizace pěti online konzultací, které budoucí mentor povede s vybraným kariérovým poradcem z Partnerského programu a které budou obecně cílené na rozvíjení kariérového vzdělávání na Partnerské škole. V rámci druhé aktivity využijí kariéroví poradci z Partnerského programu praktické podpory budoucího mentora při přípravě a realizaci modelové vyučovací hodiny na půdě Partnerské školy. S radou a dopomocí je budoucí mentor k dispozici kariérovému poradci po celý školní rok. Tato spolupráce může mít přesah i po skončení programů.
Okres Jičín
Web: https://bodlakapampeliska.edupage.org/
Kariérová poradkyně: Mgr. Marcela Chalupová
Okres Rychnov nad Kněžnou
Okres Trutnov
Web: https://www.zsdubenec.cz/
Kariérová poradkyně: Mgr. Romana Smíšková
Web: https://www.gymhost.cz/
Kariérová poradkyně: Mgr. Doubrava Dřízhalová
Na tyto školy a jejich mentorky se již nyní můžete obracet, pokud se budete potřebovat poradit či inspirovat v tématu kariérového vzdělávání. Stejně tak jsou vám samozřejmě stále k dispozici naši metodici a průvodci kariérovým vzděláváním.
Okres Jičín
Web: www.4zs.jicin.cz
E-mail: skola@4zs.jicin.cz
Adresa školy: Železnická 460, Holínské Předměstí, 506 01 Jičín
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Pavlína Havelková
E-mail: havelkovap@4zs.jicin.cz
Web: www.zsostromer.cz
E-mail: skola@zsostromer.cz
Adresa školy: Školní 315, 507 52 Ostroměř
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Jana Měsíčková
E-mail: mesickova@zsostromer.cz
Web: www.gymnp.cz
E-mail: skola@gymnp.cz
Adresa školy: Kumburská 740, 509 01 Nová Paka
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Šárka Horáková
E-mail: sarka.horakova@gymnp.cz
Okres Hradec Králové
Web: www.gjkt.cz
E-mail: kancelar@gjkt.cz
Adresa školy: Tylovo nábřeží 682/12, 500 02 Hradec Králové
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Šárka Janečková
E-mail: janeckova@gjkt.cz
Okres Náchod
Web: www.zsnovyhradek.cz
E-mail: reditel@zsnovyhradek.cz
Adresa školy: Náchodská 288, 549 22 Nový Hrádek
Mentorky kariérového vzdělávání: Mgr. Věra Voltrová a Mgr. Lenka Dudášková
E-mail: voltrova.v@zsnovyhradek.cz, reditel@zsnovyhradek.cz
Web: https://www.zdravkanachod.cz
E-mail: sekretariat@zdravkanachod.cz
Adresa školy: Kladská 335, 547 01 Náchod
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Renata Dušková, MBA
E-mail: duskova@zdravkanachod.cz
Okres Rychnov nad Kněžnou
Web: www.zsjrk.cz
E-mail: zs.javornicka.rk@seznam.cz
Adresa školy: Javornická 1596, 516 01 Rychnov nad Kněžnou
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Renata Hovorková
E-mail: renata.hovorkova@zsjrk.cz
Web: www.zssolnice.cz
E-mail: reditelna@zssolnice.cz
Adresa školy: Dobrušská 81, 517 01 Solnice
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Jana Ehlová
E-mail: jana.ehlova@zssolnice.cz
Okres Trutnov
Web: www.zs-dk.cz
E-mail: info@zs-dk.cz
Adresa školy: Přemyslova 479, 544 01 Dvůr Králové nad Labem
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Jiřina Sommerová
E-mail: sommerova@zs-dk.cz
Web: www.gymvr.cz
E-mail: gymnasium@gymvr.cz
Adresa školy: Komenského 586, 543 01 Vrchlabí
Mentorka kariérového vzdělávání: Mgr. Jaroslava Nývltová
E-mail: nyvltova@gymvr.cz
Mgr. Pavlína Havelková
Motto: “Nezkoumáme, čím dítě NENÍ, pomáháme objevit, čím JE.“
Jsem člověk, který přikládá kariérovému poradenství a vzdělávání na základní škole velký význam. Neustále mám chuť se v této oblasti posouvat a vzdělávat. Můj pohled na kariérové vzdělávání vychází z mého oblíbeného motta, cílem je žákům pomoci se sebepoznáním, posilovat jejich silné stránky, zvyšovat sebevědomí na jejich cestě, posilovat jejich vnitřní motivaci, zvyšovat jejich samostatnost a rozhodování, být jim průvodcem na cestě za výběr vysněného povolání.
Mým cílem bylo vytvořit koncepci kariérového vzdělávání na naší škole tak, aby žáky kariérové vzdělávání provázelo po celou dobu školní docházky. Koncepci stále rozšiřujeme o nové aktivity, motivujeme žáky k sebepoznání a sebeprezentaci. Další cíl, na který jsem se zaměřila, je předávání zkušenosti kolegům a motivovat ke spolupráci v této oblasti rodiče.
Mgr. Jana Měsíčková
Motto: „Poznání sebe sama je počátkem veškeré moudrosti.” Aristoteles
Toto motto je pro mě kariérové poradenství u nás na škole. Mimo jiné pomáhám žákům poznat sami sebe, hodnoty, motivace aj. To vše jim pomůže rozhodnout se, jakým směrem se v životě vydat a kde se budou cítit nejlépe.
U nás ve škole se podařilo do oblasti světa práce zapojit učitele celého druhého stupně jako vedoucí závěrečných prací žáků 9. ročníků, které jsme zde minulý rok zavedli. Žáci si vybrali téma podle svých zájmů a prověřili si na ně kompetence získané v průběhu celého studia na základní škole. Jejich realizaci můžeme pokládat za velmi úspěšnou a jsme na naše žáky právem velmi hrdí. Po těchto zkušenostech v nich budeme pokračovat i nadále a čekat, co dalšího na nás vykoukne.
Mgr. Šárka Horáková
Motto: „Když poznáš sebe sama, tvůj život je radostnější.““
Chodíme po cestách, putujeme za známými i neznámými cíli. Cesty jsou někdy přímé a my víme, kam směřují. Častěji ale tápeme. Bloudíme, vracíme se. A v tu chvíli toužíme nebýt sami, přejeme si potkat někoho, kdo jde kus cesty s námi, klade nám otázky, jež nás nutí přemýšlet a hledat odpovědi. Když ho potkáme, máme vyhráno.
A to je pro mě kariérový průvodce.
U nás ve škole se podařilo do provázení zapojit více lidí. Scházíme se a plánujeme, obohacujeme se navzájem. Daří se nám motivovat studenty kvarty k realizaci absolventské práce, která vychází z vlastního zájmu a autor při práci na ní získává celou řadu kompetencí nutných pro další studium, máme propracovaný systém kariérového vzdělávání v celé škole. Před námi však v nebližší době leží práce na portfoliích a systematická realizace třídnických hodin.
Mgr. Šárka Janečková
Motto: „Jedinou osobou, oproti které bys měl být lepší, je osoba, kterou jsi byl včera.““
Vždy jsem chtěla jít vlastní cestou, i když to je mnohdy složité. Někdy je to i pouť zcela proti proudu. Činí mě to ale šťastnou a spokojenou. Dnes se snažím podněcovat druhé, aby se i oni nebáli hledat. Jsem průvodcem všem, kteří se rozhodli vydat touto cestou. Ano kariérový poradce je spíš průvodce, který pomáhá odkrývat skryté možnosti, potenciál a talent každého člověka. Vědomí různorodosti, která mezi námi je, je nesmírně obohacující pro všechny zúčastněné. Takto já chápu svou roli v kariérovém vzdělávání.
Jsem ráda, že se na naší škole mohu opřít o kolegy s plně funkčního ŠPP. Podporujeme se. Pomáháme si. Vytváříme náplně třídnických hodin, kde bychom chtěli rozvíjet klíčové kompetence, které budou pro žáky důležité v budoucnu. Pracujeme s kolektivy tříd, ale rozvíjíme i individuální práci se žáky při konzultacích. To je teď nejčastější náplň mé práce. Nyní hledáme cestu, jak více podpořit žáky s výrazným nadáním, aby se mohli co nejlépe rozvíjet.
Mgr. Lenka Dudášková a Mgr. Věra Voltrová
Motto: “I kdyby měl být zítra konec světa, tak ještě dnes zasadíme strom.”“
Snažíme se, aby naše škola fungovala jako jeden tým, naším cílem je kvalitní propojení prvního a druhého stupně. Kariérové poradenství vnímáme jako průvodcovství na cestě životem. Součástí našeho užšího týmu je i Mgr. Lucie Skaličková. Provázíme děti procesem sebepoznání, učíme je odhalit vlastní potenciál. Snažíme se, aby se žáci naučili objektivně zhodnotit své schopnosti a možnosti, dokázali se zorientovat ve spletité pavučině středních škol, vybrali si obor dalšího vzdělávání, který je bude naplňovat, bude perspektivní a zvládnou jej dokončit. Naší snahou je být žákům oporou nejen během studia na naší škole, ale nadále i po jeho dokončení.
Mgr. Renata Dušková, MBA
Motto: “Cesta k úspěchu není dána jen výběrem povolání, ale odvahou objevit, kým skutečně jsme.““
Jmenuji se Renata Dušková a už několik let působím jako učitelka odborných předmětů a kariérový průvodce na Střední zdravotnické škole v Náchodě. Mým velkým zájmem je práce se studenty, která mi přináší radost i výzvy. Baví mě poznávat jejich jedinečné talenty, vést je v objevování toho, co je pro ně přirozené, a pomáhat jim lépe porozumět své osobnosti. K tomu mi slouží například i motivační karty jako “Cesta k sobě” nebo “Cesta životem”, které studentům přináší nejen inspiraci, ale i povzbuzení v hledání vlastní cesty.
Ve skupinových aktivitách ráda podporuji studenty, aby objevovali své možnosti a zamýšleli se nad tím, jakým směrem se chtějí v životě ubírat. Je skvělé vidět, jak si uvědomují, že volba povolání nemusí být neměnná, ale spíše začátek jejich cesty.
Na tuto práci ale rozhodně nejsem sama. Úzce spolupracuji s výchovnou poradkyní, metodikem prevence sociálně patologických jevů a zejména s vedením školy. Jsme skvělý tým, který se vzájemně doplňuje. Naše škola navíc vkládá velkou důvěru do celého školního poradenského pracoviště a aktivně podporuje jeho důležitou roli v rozvoji našich studentů.
Mám také bohaté zkušenosti z různých vzdělávacích programů, jako jsou projekty IKAP II a Mentorská škola. Tyto programy byly pro mě zásadní v rozvoji a nabývání nových dovedností, které jsem následně mohla uplatnit v oblasti kariérového poradenství na naší škole. Díky nim jsme získali i titul Mentorská škola, což mi dává příležitost podporovat nejen naše studenty, ale i další školy. I když dnes převážně pracuji jako učitelka odborných předmětů a průvodce kariérou, moje cesta začala ve zdravotnictví. Své bohaté zkušenosti z praxe všeobecné sestry a také z manažerských pozic, kde jsem působila jako hlavní sestra či ombudsmanka, ráda sdílím se svými studenty při výuce. Díky těmto zkušenostem mohu propojit teorii s reálnou praxí nejen na úrovni péče o pacienty, ale i z pohledu vedení nemocnice. To studentům pomáhá lépe pochopit odborné předměty i širší souvislosti v praxi zdravotnictví.
Mgr. Jaroslava Nývltová
Motto: „I malý krok může výrazně ovlivnit směr našeho života.““
Již čtvrtým rokem dělám malé krůčky v oblasti kariérového vzdělávání a poradenství, abych mohla svítit na cestu svým studentům. V době, kdy se každým dnem stále více vzdalujeme sami sobě, kariérové vzdělávání nám pomáhá vrátit se na cestu sebepoznání. Nedává mi smysl jenom razítkovat a podepisovat přihlášky, ale dle možností se formou různých aktivit snažím vést studenty k zodpovědnému výběru další vzdělávací cesty. Ve veřejném prostoru se začíná hodně mluvit o kariérovém poradenství. Přestože zatím nemá rámec a pozice kariérového poradce není právně ukotvena, zdá se, že další generace studentů budou lépe připraveni na život. Je mi skoro líto, že u toho už nebudu, protože na konci mé pedagogické kariéry je pro mě právě práce kariérového poradce nejsmysluplnější.
Jako „pionýrka“ v pozici kariérové poradkyně na našem vrchlabském gymnáziu věřím, že jsem položila základ, na kterém kolegové budou moci stavět.
Nejnovější komentáře