– „Typy temperamentu dle typologie MBTI“

Cíl: Žáci budou seznámeni s typy temperamentu dle typologie MBTI, pokusí se najít svůj typ.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, zde 9. ročník.
Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Materiály Viaspirita s.r.o (Typologie MBTI 1) – 4 kartičky s rozhovory, tužka + papír, výčet povolání vhodný pro jednotlivé osobnostní typy.

Úvod:

Přivítání, seznámení s tématem – typologie osobnosti podle MBTI, 4 typy temperamentu.

Hlavní činnosti:

Určení vlastního temperamentu: Brainstorming (myšlenková mapa) nad pojmem talent. Následuje individuální práce s pracovním listem – žáci si čtou rozhovory, zamýšlejí se u každého nad tím, které chování jim je bližší, přiklánějí se k němu. U každého příběhu si vyberou jedno jméno aktéra, se kterým spíše souhlasí. Učitel provází žáky, dovysvětluje a návodnými otázkami podporuje samostatné rozhodnutí žáků. Žáci si podle počátečních písmen aktérů rozhovorů sestaví svůj kód temperamentu. Následuje práce ve čtyřech skupinkách podle temperamentu (NT/NF/SJ/SP). Žáci se ve skupinkách seznámí s teoretickým východiskem svého typu (talent, chování, řeč, výhodná povolání), mají prostor pro diskusi, zda a nakolik se v tom vidí. Zároveň si připravují, co nejdůležitějšího se dozvěděli. Jeden člen ze skupiny pak seznámí ostatní skupinky s názvem svého typu a seznámí je s tím, co je o jejich typu nejvíce zaujalo, co chtějí, aby se ostatní dozvěděli.
Přiřazení povolání k typu temperamentu: Každá skupinka dostane 4 kartičky s vytipovaným povoláním, s cílem zkusit zařadit každou profesi k jednomu typu temperamentu.

Závěr:

Možnost vyjádřit před ostatními odpovědi na otázky: „Dozvěděl jsem se o sobě něco nového? Mám pocit, že jsem odhadl svůj typ správně, že na mě sedí? Odpovídá moje představa budoucnosti – vybraného povolání mému temperamentu?“

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Tato třída je celkem klidná, ale méně spolupracující. Je zde velmi znát, kteří žáci při hodině chybí. To se velmi projevilo i při této přímé práci. Třída při ní byla živější, nechala se velmi rozptýlit některými jedinci. Při individuální práci, kdy se soustředili především na své odpovědi, byla jejich aktivita živá, temperamentový kód zvládli určit bez potíží. Rozřazení a spolupráce ve skupinkách byla také klidná, splňující všechny požadavky. Problém nastal ve chvíli, kdy měli prezentovat své vlastní zjištění, postřehy, zde docházelo k častému vyrušování a neposlouchání. Ale to je dáno charakterem třídy. V průběhu 90 minut se stihly všechny aktivity.

Back to top