– Rozvíjení schopnosti spolupráce: téma pracovní pomůcky

 
Cílová skupina: nižší ročníky ZŠ (zde 6. ročník)

Cíl: Žák rozvíjí schopnost spolupráce při práci ve skupině. Seznámení se s pracovními pomůckami pro konkrétní pracovní prostředí.

Časová dotace: 90 minut

Pomůcky a zdroje: Losovátka pro rozdělení do skupin, obrázky na puzzle – povolání a pracovní prostředí, karty Život je život, papírová izolepa, papíry pro práci skupiny, reflexe: – papíry pro kresbu batohu, lepidlo, nůžky.

 

Úvod: Aktivita s kartami Život je život – první kolo (jak se dnes cítí), druhé kolo (jaká karta podle nich zobrazuje spolupráci).

Hlavní činnosti:

Umístění do obrazce. Učitel oblepí menší část prostoru podlahy pro daný tým. Žáci se losovátkem rozdělí do tří skupin, jejich úkolem je umístit se (vejít se) do daného obrazce. Po aktivitě reflektují úspěšnost spolupráce.

Brainstorming – Co je potřeba ke spolupráci? Učitel zapíše téma do středu mentální mapy, postupně mapu doplňuje. Žáci vyjadřují své myšlenky a následně diskutují k tématu.

Skládání puzzle (obraz s pracovními pomůckami): Opět s pomocí losovátek jsou žáci rozděleni do dvojic či trojic, sestavují puzzle.

Karty Jobbkort – povolání a pracovní pomůcky: Podle vzoru puzzle učitel vysvětlí danou aktivitu, k obrázku povolání žáci vymyslí, jaké pracovní pomůcky jsou pro dané povolání podle nich potřeba. Podle vzoru vytvoří vlastní kartu, kterou poté odprezentují.

Závěr: Kresba batohu – Co si s dnešní hodiny odnášíte? Napíší větu, kterou pak vlepí do společného batohu. Následná reflexe: Co je překvapilo?

 


Reflexe očima pedagogů:

Hodina probíhala podle plánu, žádná aktivita nebyla ošizena. Žáci jsou zvyklí pracovat v různých skupinkách, což bylo při práci vidět, nikdo neměl problém s rozřazením skupin. Při práci ve skupině všichni spolupracovali, každý odvedl svůj kus práce.

Na začátku hodiny žáci pracovali s kartami Život je život. Dohledávali kartu podle momentálního pocitu a pak se zobrazením spolupráce, bylo přínosné sledovat jejich zdůvodnění volby a popis dané karty. Následně byli rozděleni do týmů, ve kterých měli splnit zadání – zůstat v obrazci a ten nesmí překročit. Záměrně byl obrazec menší, aby byla nutná spolupráce i domluva strategie. Překvapivé bylo, jak rychle danou aktivitu zvládli a zadání splnili.
Opět se vrátili do lavic a doplňovali mentální mapu na tabuli, velmi rychle pojmenovali nutné věci ke spolupráci: komunikace, důvěra,… Po návodném doptávání uvedli například: překonat strach,…

Pomocí losovátek se pak žáci dostali do trojic, ve kterých složili puzzle. Z Jobbkort karet si následně vybrali karty, které nejvíce sedí k danému povolání. Nejprve sdělili svou složenou profesi a pak pomůcky k danému povolání. Následně si vybrali kartu a tu pak zpracovali jako mentální mapu či výtvarnou prezentaci dané profese. Po dokončení práce každá skupina představila svůj projekt ostatním, střídali se v prezentaci, takže každý ve skupině hovořil.

Závěrečná reflexe: žáci do nakresleného batohu vlepili větu, co si dnes z hodiny odnášejí, častým tématem byla spolupráce, dobrá nálada, aj.

Silné stránky hodiny: Rozlosované týmy skvěle spolupracovaly a žáci se aktivně zapojovali do výuky, prezentovali nápady i vytvořené listy s daným povoláním a s pomůckami. Díky různorodým činnostem vymezený čas velmi rychle uběhl. Velkým přínosem byla 90 minutová časová dotace.

Slabé stránky hodiny: Více vytěžit informace z mentální mapy (doptat se na obecné pojmy komunikace – co je pro ni důležité, co dělat, když se nedaří = možné téma pro příští hodinu).

Back to top