– Projektový den: „Ten dělá to a ten zas tohle“

Cíl: Rozšířit si povědomí o charakteristikách jednotlivých povolání.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, zde 7. – 9. ročník
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Záznam písně Ten dělá to a ten zas tohle (Youtube), tužka, papír, tabule, samolepící papír s předepsanými povoláními, karty JOBBKORT.

Úvod:

Přivítání kolegyně z PPP, seznámení s programem projektového dne. Rozdání papíru a příprava tužek, rozdělení do skupin.

Hlavní činnosti:

Poslech písně a práce s písní: Učitel předem upozorní, že každá skupina musí postřehnout alespoň tři povolání, která v písni uslyší. Žáci si pohodlně sednou v utvořených skupinách a koncentrují se na poslech. Práce ve skupině – výpis zaregistrovaných povolání. Žáci pak přečtou všechna povolání, která v písni zaregistrovali, a učitel postupně zaznamenává na tabuli jednotlivá povolání u jednotlivých skupin. Na závěr učitel vysvětlí, co obnáší profese platnéře (zaslechli v písni).
Charakteristika jednotlivých povolání: Učitel vyzve jednotlivé skupiny, aby okomentovali dvě povolání, která jsou jim nejblíže. Žáci charakterizují jednotlivá povolání – činnosti, pomůcky atd. Učitel i žáci zhodnotí, jak se jim pracovalo a zda měla tato aktivita přínos.
Určení čtyř povolání dle nalezených indicií: Učitel sdělí způsob hledání indicií. Žáci musí číst větu po větě v zadání, kde indicii naleznou. Žáci se pohybují dle psaných pokynů po škole a hledají indicie (ke každému povolání pět indicií, každá skupina má jiné povolání). Setkají se v kmenové třídě, kde učitel vyzve jednotlivé skupiny, aby předvedly formou pantomimy povolání, které pomocí indicií odhalili. Ostatní skupiny hádají (píší na lístečky své tipy). Následuje vyhodnocení pantomimické přehlídky.
Práce s kartami Jobbkort: dle instrukcí v kartách.

Závěr:

Zhodnocení celé projektové aktivity. Hodnotí jednotliví žáci. Závěrem hodnotí i vyučující.

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Celkový průběh projektového bych zhodnotila jako velice zdařilý. Vzhledem k nemocnosti žáků, byl rozsah ročníků rozšířen na 5 ročníků! Čtyři skupiny byly ustanoveny náhodným výběrem čtyř barevných figurek z krabice. S výběrem barvy figurky skupina získala i stejnou barvu obálky s připravenými lístky na odpovědi (ve stejné barvě), tím si i vylosovala povolání, které budou identifikovat. První část se odehrála ve vedlejší třídě, kde si žáci poslechli připravenou píseň „Ten dělá to a ten zas tohle“. Všechny skupiny úspěšně zaznamenaly všech 14 povolání (zápis na tabuli). V závěru této části učitelka vysvětlila, co znamená povolání platnéř. Aktivitu žáci zhodnotili pozitivně.
V druhé části jsme přešli do kmenové třídy. Každá skupina dostala rozpis, kde bude hledat indicie, ze kterých určí dané povolání. Žáci hledali 6 lístečků v dané barvě. Na 5 lístečcích byly indicie vypsané, 6. lístek měli doplnit, aby se to vztahovalo k danému povolání. Ještě měli všichni za úkol vybrat ze stolečku potřebné pomůcky a kartičky k danému povolání. Nyní si každá skupina vybrala jednoho zástupce, který předvede povolání formou pantomimy, ostatní skupiny poznávaly, pojmenovaly. Hned první vystoupení proběhlo: „Já jsem zdravotní sestřička“. Ostatní skupiny již pantomimu předvedly. I zde bylo hodnocení žáků kladné, bavilo je to.
Poslední část byla věnována práci s kartami JOBBKORT. Karty byly rozložené na zemi, žáci si je prohlíželi a každý si měl dvě karty vybrat. Postupně o kartách povídali, popřípadě byli dotazováni.
Silné stránky: Činnosti projektového dne byly dobře promyšlené, žáky jednotlivé aktivity bavily. Dobře byl zvolen i náhodný výběr do skupin, žáci dobře spolupracovali. Motivace písní byla velmi dobrá volba. Dobře propracované bylo i barevné odlišení skupin. Nevznikl problém, že se zapojilo pět ročníků, ničemu to nevadilo. Časově PD proběhl podle připraveného scénáře, žákům nevadilo, že jsme pracovali bez přestávky.
Slabé stránky: Poslání čtyř skupin po budově školy v době vyučování bych příště řešila jinou formou. Ne všichni žáci věděli, co je to pantomima.
Náměty pro zlepšení: Jiná forma hledání indicií.

Back to top