– “Práce s měkkými kompetencemi”

Cíl: Sebepoznání – dovednosti, schopnosti, měkké kompetence.

Cílová skupina: 9. ročník ZŠ
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: seznam měkkých kompetencí z Národní soustavy povolání (ke stažení zde), B-creative karty – Jobbkort, karty Silné stránky, papíry A3, lepící bločky

Úvod hodiny:

Úvodní kolečko – každý žák si určí svoji vlastnost, která začíná na počáteční písmeno jeho jména (Petra – přátelská); své jméno si napíše na lepící cedulku. Žáci se mohou inspirovat kartami Silné stránky.

Hlavní činnost:

Učitel rozdá žákům karty (Jobbkort – obrázky profesí), na zem rozprostře cedulky s jednotlivými měkkými kompetencemi. Úkolem žáků je přiřadit profesi k měkké kompetenci, která je podle nich k danému povolání za potřebí a svoji volbu musí odůvodnit.

V další části hodiny se žáci zaměří na své dovednosti a měkké kompetence, které s nimi souvisí. Každý žák na papír A3 nakreslí sebe a svých 5 dovedností. V dalším kroku pak k jednotlivým dovednostem přiřadí příslušné měkké kompetence. Poté se žáci pracují ve dvojicích, kdy si navzájem dopíší další dovednost a k nim minimálně 2 měkké kompetence. Následně každý žák vybere u každé dovednosti dle něho nejdůležitější měkkou kompetenci.

Následuje samostatná práce. Na svůj list papíru si žáci do každého rohu napíší jedno povolání, které je zajímá. Žáci se mají zamyslet, zda jimi vybrané nejdůležitější kompetence z předchozí části úkolu využijí v rámci 4 preferovaných povolání, měkké kompetence k nim případně přiřadí. Na závěr učitel vybídne žáky ke sdílení výsledků proběhlé aktivity.

Závěr:

Závěrečné kolečko – žáci ukáží zvednutím ruky, na kolik se jim dnešní program líbil a zda byl pro ně přínosný a co si odnášejí.

 


Reflexe očima pedagogů:

Program byl realizován ve dvou paralelních třídách v počtech 9 a 16 žáků. V obou třídách se aktivity povedly, panovala velmi přátelská atmosféra, skvělá spolupráce s kolegyněmi z PPP. Žáci si odnesli své silné stránky zaznamenané na pracovním listu a mohou s výsledky dále pracovat. Ve větším kolektivu nebylo možné z časových důvodů dát prostor všem žákům při závěrečné reflexi výsledků.

Náměty pro zlepšení: Pro příště je důležité zkrátit časovou dotaci jednotlivých aktivit, více je přizpůsobit dětem. Karty s profesemi nerozdávat, ale nechat žáky si vybrat ty, které jim jsou blízké a doptávat se, proč si je vybrali. Přiřazování karet profesí k měkkým kompetencím – výhodnější je je přiřazovat postupně, ne skupinově.

Back to top