– “Stres a zvýšení sebedůvěry”

Cíl: Uvažování o sobě, snížení a vlivu stresu na každého jedince.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 9. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Vhodné prostory (cvičebna, tělocvična), přehrávač, CD s meditační a relaxační hudbou (popř. z YouTube), ozvučení, podložky na cvičení, svíčka, sešity na občanskou výchovu, desky A3 na výtvarnou výchovu nebo jiná podložka pro kresbu, prázdné papíry, pastely, kniha “Relaxace s imaginacemi”

Úvod:

Vysvětlení, proč jsme se sešli, navození příjemné atmosféry.

Hlavní činnosti:

Cvičení jógy při hudbě na podložkách s cílem zklidnění těla a mysli, podpora navození atmosféry (10 minut).
Zamyšlení se nad pojmem ”stres a jak na něj”: Vyučující rozdá prázdné čtvrtky s barevnou značkou v rohu a oznámí žákům, aby čtvrtku rozdělili na dva sloupce, kde do jednoho napíší, jak se na nich osobně projevuj stres, napětí a do druhého sloupce napíší svoje recepty, co jim pomáhá ke snížení pocitu tlaku a stresu. Učitel pak požádá žáky, aby se rozdělili namátkově do skupin podle barvy značky v rohu čtvrtky. Žáci pak spolu ve skupinách diskutují a poznávají, jak se projevuje stres nejen na nich, ale i na ostatních a co jim pomáhá. Mluví vždy jeden, sdílí, co zjistil, co se naučil, zda se v něčem liší od ostatních.
Všichni se posadí do kruhu, uprostřed je bezpečně zapálená svíčka, společně sdílí, co zjistili – co jim způsobuje stres a jak se s ním vypořádat. Vyučující téma ukotví – seznámí žáky s teorií ke kapitole stres.
Vedená meditace při relaxační hudbě: Všichni si lehnou na podložku a poslouchají vedení mluveným slovem paní psycholožky.
Automatická kresba pastelem aneb “vykresli se z toho“: Vyučující rozdá prázdné čtvrtky, vysvětlí žákům, aby nechali proudit svoje myšlenky a uvolnili ruku v kresbě pocitů. Paní psycholožka provede navození slovem podle knihy “Relaxace s imaginacemi”. Po ukončení aktivity vyučující vybere jejich práce (za celých 90 minut má každý žák dvě A4), oznámí žákům, že jejich práce budou vystaveny ve třídě.

Závěr:

Společné zhodnocení, sdílení pocitů a rozloučení se (potlesk).

 


Reflexe očima pedagogů:

Po společné reflexi se zúčastněnými hodnotíme tuto akci velmi kladně, všichni žáci se zapojovali do všech aktivit, jejich zpětná vazba byla také pozitivní, vše proběhlo v příjemném duchu.
Silné stránky hodiny: Pestrost programu, vzájemná spolupráce.
Náměty pro zlepšení: Možná více času na kresbu, bude dokončena o výtvarné výchově.

Back to top