– “Zamyšlení se nad svými slabými a silnými stránkami.”

Cíl: Umět sdělit, popsat, některé své silné a slabé stránky, a to směrem k profesím, budoucí kariéře. Zvědomit si své silné/slabé stránky v porovnání s ostatními, poznat rozsah a pestrost těchto stránek. Čerpat z názorů ostatních spolužáků, kteří mě znají.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 6. ročník)
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: karty Silné stránky

Úvod:

Zarámování programu do předchozích témat, jež byly již v minulosti v obdobných hodinách probírány a diskutovány, odkaz na další práci ve vyšších ročnících. Zasazení do současné situace žáků, kdy ještě většina neví, na jaké školy si budou podávat přihlášky, jakým profesním směrem budou pokračovat.

Hlavní činnosti:

Rozehřívací hra: Žáci stojí v kruhu, učitel zadá instrukci “Vymění si místa ti, co… (se rádi učí, co rádi něco vyrábějí, co rádi hrají na nějaký hudební nástroj, co rádi někomu radí, co umí něco opravit, co se rádi o někoho starají, …)”. První možnosti volí sám, pak mohou i žáci, např. ti, co se jim nepodaří se zařadit. Následně vyzve žáky, aby se rozdělili do čtyřčlenných smíšených skupin.
Karty silných/slabých stránek: Každá skupina dostane karty, čtou si kartu po kartě, společně nad obsahem silných/slabých stránek diskutují a následně společně určují, komu z nich nejvíce tato karta tzv. „sedí“, pro koho z nich je nejtypičtější. Karty si postupně rozdělí. Pokud jim nějaká stránka chybí, mohou ji dopsat na prázdné papírky. Pak mají za úkol zkusit vymyslet profesi, kterou by s těmito kartami mohli vykonávat, nebo ji aspoň zkusit popsat. Na závěr učitel vyzve žáky: „Zkuste sdělit, co vás překvapilo, jaká silná/slabá stránka vám udělala nebo neudělala radost, co vás potěšilo nebo naopak nepotěšilo, zda jste se dozvěděli o sobě něco nového“. Odpovídá nejlépe každý člen skupiny.

Závěr:

Otázky do závěrečné diskuse: “Co jsem se dozvěděl? Dozvěděl jsem se něco nového? Dozvěděl jsem se o sobě něco, co jsem nevěděl? Znal jsem všechny silné/slabé stránky? Bylo pro mě těžké/lehké pracovat ve skupině? Bylo snadné přiřazovat karty ostatním? Shodli jsme se vzájemně?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Program byl realizován postupně ve třech třídách 6. ročníku. Zahajovací aktivita „Místa si vymění“ naznačila rozdíly mezi žáky. Někteří se nezastavili, protože jsou ve svém volném čase velmi aktivní (sportují, čtou, hrají na hudební nástroje, zapojují se do aktivit doma – zahrada, dílna, kuchyň), někteří se téměř nepohnuli z místa.
Následně se žáci seznámili s kartami silných stránek – vysvětlili jsme si společně význam slova empatie a spontánnost. Rozdělování karet ve skupinách probíhalo různě, některé skupiny více diskutovali, v jiných se slova ujal dominantní žák. V závěrečné reflexi promluvili všichni.
Práce ve skupinách ve dvou třídách probíhala velmi dobře. Třídy v některých předmětech pracují metodou kooperativního učení. Bylo vidět, že jsou na práci v různorodých skupinách zvyklí. Naopak jedna třída s rozdělením do skupin i se spoluprací v rámci skupin měla problém.
Náměty pro zlepšení: Větší časová dotace, nestihli jsme část, kde žáci měli vlastnosti připojit ke konkrétnímu povolání.

Back to top