– “Co potřebujeme k výkonu určité profese?”

Cíl: Popsat předpoklady či požadavky, které jsou nutné k vybraným profesím. Uvědomit si, že každá profese je něčím typická a vyžaduje určité specifické dovednosti, schopnosti. Ztotožnit se s některou ze zmiňovaných profesí (popř. profesních oblastí), zamyslet se nad tím, která z profesí mi je blízká.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 9. ročník)
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Pracovní karty, Motivační karty (Centrum kompetencí), papír, tužka.

Úvod:
Vzájemné představení, vytvoření lístečků s křestními jmény. Zarámování programu do předchozích témat, jež byly již v minulosti v obdobných hodinách probírány a diskutovány. Zasazení do současné situace žáků, kdy vrcholí rozhodování o tom, na jaké školy si podají přihlášky, kam nastoupí.

Hlavní činnosti:

Věc, která žáka charakterizuje: Učitel zadá instrukci: „Vyber libovolnou věc ze svého batohu a polož ji před sebe. “Poté se ptá: „Proč sis vybral právě tuto věc? V čem tě vystihuje?“ Sám nabízí svoji odpověď, žáci, kteří chtějí, odpovídají.
Profesní karty: Žáci jsou rozděleni do tří až čtyřčlenných smíšených skupin, každá skupina dostane 5 až 6 karet s názvy profesí. Přečtou si kartičky, určí, kdo z nich bude zapisovat.
Mají splnit 3 úkoly: „Popište každou z profesí, co obnáší a čím se zabývá.“ „Vymyslete základní dovednost, kterou každá profese nutně potřebuje.” „Určete, jaké vzdělání profese vyžaduje.“
Následně si žáci ve skupině vyberou pouze 1 profesi a pracují s Motivačními kartami: mají za úkol vybrat z motivačních karet 3 velmi důležité a 3 také podstatné, které se podle jejich názoru k dané profesi váží. Žáci vybírají v motivačních kartách, společně diskutují. Určují, kdo bude mluvčím a ten prezentuje, co skupina zapsala, vymyslela.

Závěr:

Otázky do závěrečné diskuse: “Co jsem se dozvěděl? Dozvěděl jsem se něco nového? Oslovila mě některá z probíraných profesí? Umím si představit, že bych takovou práci vykonával? Proč ano, proč ne? Znal jsem všechny jmenované profese? Změnil jsem názor, čím bych chtěl být? Bylo pro mě těžké/lehké pracovat ve skupině? Vymýšlel jsem odpovědi snadno/těžko? Shodli jsme se vzájemně?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Žáci byli aktivní ve všech částech hodiny, i v úvodu hodiny, ve které museli mluvit sami za sebe, byli nápadití a otevření. V práci ve skupinách mezi sebou živě komunikovali, spolupracovali, doplňovali se. Aktivně se zapojili i do závěrečné reflexe.
Silné stránky hodiny: Střídání vhodných aktivit, promyšlenost hodiny, zapojení všech žáků, vytvoření bezpečného prostředí ve skupinách, ve kterém žáci aktivně diskutovali a byli ochotní seznámit členy skupiny se svými osobními zkušenostmi s danými profesemi. Práce s kartami. Opora vyučujících, kteří žákům poskytovali podporu – žáci si o pomoc v případě potřeby sami řekli.
Slabé stránky hodiny: Nedostatek času (45 minut) – přestože žáci byli otevření k diskuzi uvnitř skupin i mezi skupinami, závěrečné shrnutí muselo být velmi krátké.
Náměty pro zlepšení: Navázat další hodinou, ve které by se od obecných hodnot předem vybraných profesí přešlo k osobním hodnotám žáků. Hlubší seznámení s Národní soustavou povolání.

Back to top