Cílová skupina: SŠ (zde smíšená skupina žáků gymnázia 16 – 18 let)
Cíl: Představit obsah kariérového poradenství, pomoci uvědomit si vlastní silné stránky.
Časová dotace: 90 minut a více
Pomůcky a zdroje: jmenovky, fixy, pracovní listy (popis v textu), karty Silné stránky, Karty zájmů, PC, dataprojektor, Classroomscreen – generátor skupin.
Úvod: Aktivity navazují na program výchovného poradenství, kdy již proběhly ledolamky a účastníci se seznámili, mají jmenovky a už spolupracovali i při několika aktivitách.
Začínáme informacemi o programu: představení hlavního cíle a jednotlivých částí.
Zahřívací pohybová a poznávací aktivita „Židli si vymění, kdo…“: Žáci sedí v komunitním kruhu, pedagog vysvětlí pravidla a čte připravené otázky, které vedou ke změně místa ty, kterých se téma týká.
Hlavní činnosti:
Jaká věc mne charakterizuje? Pedagog vyzve žáky, aby ukázali (popsali) předmět, který (mají u sebe) je pro ně typický, charakteristický. Mohou popsat i předmět, který u sebe nemají.
Brainstorming na téma kariérové poradenství: Žáci vyslovují své názory na kariérového poradenství, na jeho obsah, přínos, formulují svá očekávání. Pedagog zapisuje na tabuli/flipchart nápady, návrhy, …, na závěr komentuje, doplňuje, vysvětluje obsah nové vzdělávací oblasti a služby ve škole.
Video „Navigace světem práce“ (zdroj: Career Guidance for the 21th Century): Učitel motivuje žáky k pozornému sledování videa v angličtině (srozumitelná angličtina pro žáky na úrovni B1), po skončení si otázkami ověří porozumění a na tabuli zapíše hlavní teze česky – znaky 4. průmyslové revoluce, nové požadavky na zaměstnance a trendy na trhu práce. Společně témata komentují. Na závěr této části obdrží celý text v češtině, který si ponechají.
Moje zájmy ukazují moje silné stránky (aktivita 20 zájmů, zkráceno na 15): Učitel rozdá žákům list s tabulkou k záznamu svých zájmů a pro inspiraci v místnosti rozmístí karty zájmů. Žák s tužkou a listem papíru k aktivitě 15 zájmů prochází kolem karet se zájmy, promýšlí a zapisuje ty vlastní a doplňuje informace v tabulce. Otázky: Ve které z uvedených činností jsem schopen naučit to i někoho dalšího? Která ze zájmových činností by se mohla stát i profesí? V dalším kroku žák uvede schopnosti a dovednosti (3-5), které pěstování konkrétního zájmu umožňují. Další otázka: Co tento zájem u člověka rozvíjí? Jak? Následně učitel rozdělí žáky do skupin (pomocí generátoru v Classroomscreen), Žáci spolu diskutují ve skupině u spojených lavic a následně prezentují přede všemi zajímavé informace o členech své skupiny.
Silné stránky zvířat a ty moje: Dotaz na obsah pojmu silná stránka. Odpovědi s příklady se zapisují na tabuli. Učitel rozmístí na lavici obrázky zvířat a na vedlejší lavici karty s názvy silných stránek. Žáci od učitele obdrží list papíru a tužku, procházejí kolem lavic s kartami, vybírají zvíře a jeho typické vlastnosti – silné stránky, zapisují si na list papíru. Učitel dá pokyn k práci ve skupinkách (nově vytvořené generátorem), žáci diskutují, představují svoje zvířata a jejich typické vlastnosti a silné stránky. Učitel vyzve žáky, aby opustili skupinky a individuálně si doplnili informace ke svému zvířeti – co na něm nejvíce obdivují, zda mají něco společného, co je nejvíc inspiruje? V komunitním kruhu všichni aktivitu reflektují a dobrovolníci prezentují své zvíře pro všechny.
Závěr: Reflexe/zhodnocení programu kariérového poradenství – nejdříve společně ústně a pak vyplní i papírový dotazník. Následuje poděkování, závěr celého programu a společný úklid třídy.
Reflexe očima pedagogů:
Účastníky byli žáci a žákyně, kteří se dobrovolně přihlásili. Jednalo se o nesourodou skupinu, takže jsme s kolegyní zařadily několik seznamovacích aktivit, aby na sebe účastníci lépe reagovali a mohli spolu komunikovat a spolupracovat. Program začal po 20 minutové pauze, takže jsme zahájili dvěma krátkými zahřívacími aktivitami, do kterých se rychle všichni zapojili.
Následovalo uvedení do tématu proměny světa práce a role kariérového poradenství pomocí úvodního brainstormingu, videa a společné diskuse ke zhlédnutému obsahu. Žáci reagovali na informace z videa a doplňovali je podle vlastních poznatků. Bylo ale znát, že porozumění anglickému projevu nebylo u všech stejné, protože se do diskuse zapojovali jen někteří. Příště by bylo lepší pracovat s českým textem hned po zhlédnutí videa, aby se odbourala jazyková bariéra.
Další aktivita byla zaměřená na prozkoumání svých zájmů, které by mohly mít potenciál uplatnění v nějaké pracovní aktivitě. Tento podrobný průzkum žáky velmi zaujal a často i překvapil (zaznělo vícekrát v reflexi). Zajímavou zkušeností prý bylo, když o tom měli mluvit ve své skupině a často poprvé nahlas prezentovali aktivity, ve kterých jsou úspěšní, odpovídali na dotazy a zažili pozitivní zpětnou vazbu.
Navazující aktivita směřovala k pojmenování silných stránek. Ukázalo se, že v této skupině, kde se všichni tolik neznali, bylo vhodné zvolit práci s kartami zvířat. Diskuse o silných stránkách zvolených zvířat byla bezpečná, svobodná a také zábavná, takže si všichni prezentaci svého zvířete ve své skupince užili. Několik účastníků dobrovolně prezentovalo své zvíře před celou skupinou.
Na závěr jsme si připomněli absolvované aktivity a to, jak souvisí s kariérovým poradenstvím a co tato oblast všechno zahrnuje. Společně s kolegyní jsme všem vysvětlily obsazení poradenského pracoviště na naší škole a kompetence jednotlivých poradkyň: metodička prevence, školní psycholožka, výchovná poradkyně a kariérová poradkyně.
Silné stránky hodiny: Pestrý program, střídání aktivit, dostatek pohybu po velké místnosti, prostor pro komunikaci, střídání skupin, příležitosti ke sdílení, lepší vzájemné poznání účastníků, funkční pomůcky (karty, video, text). Výhodou byla časová rezerva, ale v zásadě vše proběhlo podle plánu.
Slabé stránky hodiny: Věkový rozdíl účastníků, jejich různá znalost angličtiny a celková zralost.
Náměty pro zlepšení: Předem si zjistit očekávání účastníků, zeptat se na jejich potřeby + zohlednit to v programu nebo nějak na to reagovat. Ze společné reflexe vyplynulo, že gymnazisté se chtějí brzy zorientovat v možnostech pokračování ve studiu na VŠ v ČR i v zahraničí, a tak udržet/získat motivaci k dobrým studijním výsledkům a k rozvoji v preferovaných oborech. Potřebují vědět, kde najít aktuální informace, v průběhu studia častěji diskutovat v různých předmětech o možnostech uplatnění svých znalostí a dovedností a společně sledovat změny ve světě práce.
Nejnovější komentáře