– Projektový den: „Čím budu?“

Cíl: Přiblížit žákům některá povolání jak z obecného hlediska, tak zajistit alespoň některé praktické činnosti, které patří k danému oboru. Umožnit žákům vybrat si aktivitu dle svého zájmu (2. stupeň) a tím poznat, zda jeho vlastnosti a možnosti jsou vhodné pro daný obor. Poznání žáků, co je baví, v čem jsou dobří.

Cílová skupina: zde celá ZŠ
Časová dotace: 1. stupeň ZŠ – 4 vyučovací hodiny, 2. stupeň ZŠ – 5 vyučovacích hodin.
Pomůcky a zdroje: Každý vyučující si zvolil svůj obsah a k němu materiál; vzhledem k rozsahu projektu velmi různorodé; většinou papírenské potřeby, ale i obvazový materiál apod.

Úvod:

Různorodé aktivity realizované na 1. stupni ZŠ: zdravotnický záchranář; sbormistr a učitel hudby; zemědělec; kuchař; prodavač knih a knihovník; šachista; číšník; hasič; pekař; architekt; spisovatel a ilustrátor; bytový designér. Náplň jednotlivých aktivit 2. stupně se liší a je na plakátu v příloze.

Hlavní činnosti:

Probíhaly rozhovory, přednášky, skupinové práce, činnostní tvoření, prezentace i exkurze. Jednotliví učitelé se věnovali organizaci, předávání informací, vedení samostatnosti žáků, spolupráci s odborníkem, byly využívány pracovní listy. Činnosti žáků: zjišťování informací, rozhovory s odborníky, výrobky, prezentace, praktické činnosti (např. výuka).

Závěr:

Zhodnocení dne, zajištění zpětné vazby. Prezentace projektu na chodbách.

 


Reflexe očima pedagogů:

Celý den proběhl v přátelské atmosféře, v prostředí bezpečí a důvěry. Práce v malých skupinách umožňovala individuální přístup, žáci vzájemně aktivně spolupracovali. Velkým přínosem byla kooperace žáků z různých tříd a ročníků. Nejdůležitějším bodem bylo předávání informací ze strany odborníků přímo žákům, praktické činnosti a široká nabídka povolání (od řemesel po studijní obory). Závěrečná reflexe (dotazníky, diskuse) potvrdila, že se projektový den zdařil a hodnocení ze strany žáků i pedagogů bylo pozitivní.
Silné stránky: Praktická činnost žáků. Spolupráce i mezi ročníky. Pestrá nabídka povolání. Možnost volby povolání dle svých možností a zájmů. Dostatek času na uskutečnění projektu i času na společnou reflexi po návratu do kmenových tříd. Prezentace získaných informací ve společných prostorách školy. Možnost využití ITC techniky. Exkurze do praxe, návštěvy odborníků ve škole. Malé počty žáků ve skupinách.
Náměty pro zlepšení: Zohlednit dostupnost exkurzí. Včasné odevzdání výstupů a prezentace výsledků činnosti žáků. Sdílení zkušeností mezi ročníky. Prezentovat výsledky i na webu školy. Navázat spolupráci s rodiči a zapojit je do příštího projektového dne.

Back to top