– „Seznámení se s portfoliem“

Cíl: Seznámení se s konceptem portfolia, tvorba zájmové karty, lepší vzájemné poznání, inspirace pro mne a mé spolužáky.

Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, zde 5. ročník.
Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Čtvrtky A4, kreslící materiál (pastelky, pastely, tužky, zvýrazňovače), karty Silné stránky, desky pro tvorbu portfolia, příběh „Malí lidé, velké sny“ o J. R. R. Tolkienovi.

Úvod:

Na začátku programu jsou žáci seznámeni s portfoliem prostřednictvím krátké prezentace od paní učitelky. Portfolio je bude provázet celým druhým stupněm ZŠ, bude průřezem pro práci ve více předmětech. Následovat bude brainstorming (zmapování zkušeností a představ, očekávání). Ukázka některých portfolií z vyšších ročníků.

Hlavní činnosti:

Ledolamka: Židle si vymění, např. kdo rád fotografuje, rybaří, … (zmapování zájmů, koníčků žáků).
Čtení příběhu: „Malí lidé, velké sny“ o J. R. R. Tolkienovi. Následuje společné sdílení: „Čemu se ty věnuješ ve volném čase, co rád děláš?“
Karta zájmů: Žáci výtvarně zpracovávají své zájmy, čemu se rádi věnují ve volném čase.
Silné stránky: Diskuze o dovednostech, schopnostech, vlastnostech, které současné zájmy provázejí, co k tomu děti potřebují apod. Žáci dle potřeby hledají inspiraci v kartách, vzájemně si sdílejí své poznatky, zkušenosti, radí se s učitelem. Vybrané vlastnosti, schopnosti či dovednosti si dopíší do již vytvořené karty zájmů.

Závěr:
Proběhne společná diskuze, prezentace zhotovených karet (dobrovolné), vzájemné poznávání, sdílení zkušeností, inspirace pro další rozvoj.
 


 
Reflexe očima pedagogů:

V úvodní aktivitě se ukázala akčnost, zapálení žáků pro danou věc, podařilo se nám je rozpohybovat, zapojit. V další části nejprve žáci pracovali samostatně – úvodní list Portfolia, výtvarné ztvárnění. Bavilo je to, měli pěkné výtvarné nápady (řada žáků navštěvuje ZUŠ). V další části dostali žáci pracovní listy, kde měli uvedené měkké dovednosti. Postupně jsme je s nimi prošli, dovysvětlili a následovalo zhotovení Pavučiny, kde si zaznamenávali “Kde jsem teď” a “Ideál, kde bych chtěl/la být, Jaká kompetence je pro mne stěžejní”. Líbilo se mi, že pokud někdo nevěděl, přizval si spolužáka na pomoc, jak ho vidí, vnímá ten druhý. Zde se ukázaly dobré vztahy ve třídě. Závěrečná reflexe byla krátká, využití JOB reflektivních karet.
Silné stránky: Střídání aktivit, promyšlenost hodiny, zapojení všech žáků, vytvoření bezpečného prostředí. Opora vyučujících, kteří podporovali diskuzi uvnitř skupin.
Slabé stránky: Časové rozložení – dáno i zaujetím žáků pro jednotlivé úkoly, snahou přemýšlet nad jednotlivými zadáními.
Náměty pro zlepšení: Lepší časové rozvržení. Určitě se dají získané poznatky využít v třídnických hodinách.

Back to top