– „Proč jsem si vybral/a tuhle profesi?“

Cíl: Reflektování výběru zvoleného oboru.

Cílová skupina: 9. ročník po přijetí na SŠ.
Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Karty Jobbkort, karty Silné stránky, pracovní list pro práci s kartami, papíry, psací potřeby, tabule, křída, lepičky na jmenovky.ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ
 
 
 
 

Úvod:

Představení programu, uvedení do kontextu již absolvovaného kariérového vzdělávání. Připomenutí pravidel.

Hlavní činnosti:

Ledolamka: Žáci dostanou lepící cedulky, na které zapíší zvolenou profesi a pod ní 3 slova na první 3 počáteční písmena svého jména (nápověda ke křestnímu jménu). Např.: zdravotní sestra (Lenka) L: léky, E: empatie, N: nemocnice. Lektor, který žáky jménem nezná, hádá jejich křestní jméno a zároveň se doptává na zvolený obor, např.: „Proč sis to vybral/a? Co o tom víš? Kde se uplatníš?“
Třída je pak rozdělena na dvě poloviny, při práci s kartami se v průběhu 2. vyučovací hodiny prostřídají (program vedou dva vyučující).
Karty Jobbkort: Karty se přehledně rozloží, lektor představí klíčové kompetence: „Klíčové kompetence, nebo také dovednosti, jsou soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní)“.
Zadání úkolu: „Vaším úkolem je ke každému povolání jmenovat 1 příklad ke všem kompetencím, které daný člověk pro vykonávání této profese potřebuje. Střídejte se takto do konce časového limitu.“ Lektor napíše zmíněné otázky na tabuli, aby je žáci viděli. Žáci plní zadání, diskutují.
Karty Silné stránky: Karty se přehledně rozloží (žáci si budou vybírat jen pohledem). Zadání úkolu: „Vyberte alespoň 1 silnou stránku, které si myslíte, že je budete k vybrané profesi nutně potřebovat a zkuste vymyslet, jak by se tyto silné stránky daly doložit/dokázat tak, aby mohly být důkazy o nich součástí vašeho pracovního portfolia. Dále vyberte alespoň jednu vlastnost/dovednost/znalost, kterou nemáte ještě dostatečně rozvinutou a kterou budete také pravděpodobně potřebovat, a vymyslete plán, jak ji posílit (jak, do kdy, jak zjistím, že se zlepšuji)“.

Závěr:

Společná reflexe aktivit.

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Silné stránky hodiny: Žáci měli možnost lépe poznat spolužáky ohledně výběru profese. Zahajovací aktivita žáky velmi bavila. Líbilo se jim, když jejich jméno bylo hádáno. Práce s kartami žáky bavila. Mají rádi vizuální aktivity. Někteří žáci se velmi otevřeli do hloubky v osobní rovině. Žáci se shodli, že aktivity byly přínosné i pro jejich sebepoznání a uvědomění si silných stránek osobnosti.
Slabé stránky hodiny: Byly jen modré papírky, žáci měli zájem i o jiné barvy (růžová, fialová, apod.) Jedna žákyně nevěděla jak uchopit zadání, řešila osobní problémy ohledně výběru povolání. Ale snažila se v rámci svých možností zapojit. Jednoho žáka aktivity neoslovily. Vyučující zprvu při oslovení omylem řekla jména u 2 žáků. Žáci měli cedulky se jmény na lavici. Doporučujeme si dát na toto pozor. Ostych některých žáků před cizími.
Náměty pro zlepšení: První aktivita (ledolamka) je rozhodně pro práci s vyučující/návštěvou, kterou neznají. Mít vícebarevné papírky, aby si každý žák mohl vybrat barvu. Dát si pozor na přeřeknutí při oslovení (aby se neprozradilo jméno žáka). Žáci měli cedulky se jmény na lavici – doporučujeme si dát na toto pozor.

Back to top