– „Kolo emocí“

Cíl: Seznámení se s tématem emoce – žáci se budou učit pojmenovávat emoce, pracovat s emocemi i v hůře spolupracujícím kolektivu.

Cílová skupina: zde 9. ročník
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky a zdroje: Karty Život je život, Kolo emocí.

Úvod:

Vzájemné představení. Představení tématu hodiny. Seskupení žáků do kruhu.

Hlavní činnosti:

Činnost v kruhu: Učitel dá žákům vybrat jednu kartu, která je otočená obrázkem dolů: „Vyber si jednu kartu a popiš nám, co na ní vidíš.“ Učitel žáky v komunikaci o kartě podporuje, motivuje. Může se doptávat např. „Jak na tebe karta působí? Co myslíš, že se tam stalo? Jaký máš z karty pocit? Učitel citlivě reaguje na aktuální situaci. Např. nejprve vybírá žáky, kteří dobře komunikují, podporuje méně odvážné. Drží hranice komunikace.
Kolo emocí: Učitel rozdá každému žákovi Kolo emocí. Společně si přečtou, případně dovysvětlí vnitřní kruh emocí (šťastně, smutně, znechuceně, rozhněvaně, bázlivě, hrozně, překvapeně). Učitel pak rozdělí žáky do dvojic, kde si žáci vzájemně vysvětlí neznámé emoce z prostředního kruhu (např. šťastně – hravě, spokojeně, zaujatě). Učitel vyzve žáky, aby se vrátili zpátky do kruhu. Vyzve žáky ke společnému dovysvětlení si neznámých emocí. Podporuje diskuzi, zaměřuje komunikaci k individualitě každého žáka. Mluví o různé intenzitě emocí, různém prožívání stejné emoce.
Karty Život je život: Před žáky v kruhu jsou rozložené karty obrázkem dolů. Učitel vybídne žáky, aby si do dvojice vzali jednu kartu a spolu diskutovali, jakou emoci pro ně karta vyjadřuje. Nemusí se samozřejmě shodnout. Učitel podporuje komunikaci i rozdílnosti ve vnímání. Následně učitel vyzve žáky, kteří chtějí mluvit, aby ukázali kartu a popsali emoci a proč se tak rozhodli.

Závěr:

Na konci hodiny pedagog vyzve žáky, aby si každý vybral jednu kartu podle toho, jak se teď cítí. Žák o vybrané kartě nemusí komunikovat. Zkouší si emoci, kterou cítí, kterou vybral na kartě propojit s kolem emocí, aby ji snadněji propojil se slovy. Následně učitel shrne jednotlivé aktivity. Pobízí žáky ke komunikaci a závěrečné diskuzi nad tématem.

 


Reflexe očima pedagogů:

Celkově se hodina velmi zdařila. Z počátku byli žáci nejistí, co se bude dít. Práci s různými kartami znají, avšak tato třída není sdílná, žáci o sobě neradi mluví. V první části jsme si popsali skoro všechny karty. Popis obrázku žákům nedělal problém, činnost je bavila (každý žák popsal 3 karty – proběhla 3 kola). V posledním kole se žáci nejvíce rozpovídali o kartách, došlo až na diskuzi (byly jsme překvapeni). Kolo emocí – 7 vyvolaných žáků přečetlo sedm vnitřních emocí, každý si vybral, jakou emoci chce přečíst, a řekl, proč si ji vybral. Práce ve dvojicích proběhla dle očekávání, některé emoce z největšího kruhu jsme si vysvětlili společně (frustrovaně, skepticky, apaticky, dychtivě, respektovaně, kajícně). Propojování karet s kolem emocí se také vydařilo, nastávali diskuze, žáci vymýšleli i jiné emoce než jsou v Kole emocí. Na závěr si žáci vybírali kartu dle své momentální emoce, většina žáků chtěla říci proč.
Silné stránky hodiny: Počáteční práce s kartami – obecný popis karet nedělal žákům problém, dostali jsme se až k pocitům z dané karty. Závěr – vybírání karty dle svého rozpoložení.
Slabé stránky hodiny: Někteří rušili při práci ve dvojici.

Back to top