– Projektový den: “Já, můj kamarád, hodnoty a měkké dovednosti”

Cíl: Kariérové vzdělávání – sebepoznání (hodnoty, dovednosti, sociální percepce).

Cílová skupina: kvarta gymnázia
Časová dotace: 5 vyučovacích hodin
Pomůcky a zdroje:
Pomůcky: Karty cností, 2x karty Jobbkort, Reflektivní karty JOBB, obrázky emocí, seznam měkkých kompetencí, záznamové archy pro hru v rámci sociální percepce a seznam otázek pro vyučujícího, metodický list Chyby v sociální percepci, fixy, papíry, samolepky, dražební seznam, velký arch, papírové peníze, drobné ceny pro vítěze soutěže.
Inspirace: Kariérové poradenství pro 21. století (úvodní video z kapitoly Kariérové vzdělávání), seminář na téma sociální percepce (PPP HK), Hra „Dražba“ (Mgr. Dorota Madziová).

Úvod:

Vhled do tématu: žáci shlédnou video o tom, co vše je kariérové vzdělávání.
Jmenovky: žáci dostanou lepičky a fixy a jsou vyzváni, aby si vybrali spolužáky, které postupně požádají o napsání vždy jednoho písmena jejich jména s ponecháním místa na příjmení, které si dopíší už sami později v rámci jedné z aktivit.
Emoce: Jak se dnes cítím? Žákům je promítnut obrázek s devíti emocemi, každý si jednu vybere a svůj výběr odůvodní. Motivačně začíná učitel.

Hlavní činnosti:

Zákonitosti sociální percepce: Jak nás mohou vidět ostatní, jak my vnímáme sami sebe. (90 minut)
Motivační soutěž v přesnosti sociálního vnímání, aktivita probíhá v kruhu. Žáci mají odhadnout osobu, kterou neznají. Jsou jim předčítány předem připravené otázky (viz pracovní list Seznam otázek pro učitele), žáci vybírají ze čtyř možných odpovědí a individuálně si je zapisují. Dotazovaná osoba pak prochází jednotlivé otázky a sděluje, která odpověď je správná, případně je komentuje. Žáci si označují správně zodpovězené otázky, za každou si zapisují 1 bod.
Následuje diskuze o možných chybách na základě metodického listu Chyby v sociální percepci, který má k dispozici učitel. Vyzve žáky k zamyšlení a diskuzi o tom, kdy někoho špatně odhadli na základě prvního dojmu, čeho si všímají při setkání s neznámou osobou, co je pro ně důležité apod. Žáci se zamýšlejí nad motivy svých odpovědí, sdílejí vlastní zkušenosti.
Vyhlášení vítěze, předání cen.

Hodnoty přátelství (90 minut):
Nejprve jsou představeny Karty ctností s využitím otázek a odpovědí na zadní straně karet, průběžně nad nimi probíhá diskuze dle potřeby žáků. Karty jsou rozloženy tak, aby si každý mohl vybrat hodnotu mu nejbližší a podle ní si zvolí příjmení, které připíše na cedulku ke křestnímu jménu (např. Jára Laskavá).
Žáci jsou následně rozděleni náhodně do šesti skupin (tahají si barevné papírky z klobouku). Každá skupina obdrží papírové bankovky v hodnotě cca 3 500 Kč. Na velkém archu připevněném na tabuli nebo flipchartu je jim předložen Dražební seznam předem sestavený z vybraných karet ctností. Žáci dostanou čas na promyšlení strategie (vybrání preferenčních ctností, na kterých se shodnou) a zahájí se vlastní dražba, kterou vede učitel. Žáci postupně draží jednotlivé položky (ctnosti) ze seznamu.
Po dražbě následuje reflexe, např.: Jakou jsme zvolili strategii? Vydražili jsme to, na čem jsme se předem domluvili? Bylo těžké se shodnout při výběru ctností?

Měkké kompetence (45 minut):
Žáci zůstanou sedět ve skupinách, pracuje však již každý sám za sebe. Učitel vysvětlí, co se skrývá pod pojmem měkké kompetence a předloží žákům jejich seznam (na jednotlivých kartičkách, které jsou rozmístěny ve třídě). Každý si vybere tři kompetence, které se váží k hodnotám vydraženým v jejich skupině a zapíše si je.
Do každé skupiny žáci dostanou 1/3 balíčku karet Jobbkort a nyní k vydraženým hodnotám a k nim přiřazeným měkkým kompetencím každý sám za sebe vybere vhodnou profesi, která s nimi souvisí, a svůj výběr zdůvodní.
Varianta 2 (časově i obsahově úspornější): Měkké kompetence jsou vynechány a žáci pracují jen s kartami ctností, které vydražili, a ke kterým rovnou přiřadí vhodnou profesi.

Závěr:

Reflexe celého projektového dne s využitím Reflektivních karet (každý žák si jednu kartu vybere a odpoví na ni v závěrečném kruhu).

 


Reflexe očima pedagogů:

Studenti se aktivně zapojovali, komunikovali, nad tématy a otázkami přemýšleli a diskutovali. Ve třídě byla patrná zkušenost a ochota ke skupinové práci, přátelská atmosféra. Často se objevovala prosociální témata. Při aktivitě Dražba byla cítit změna energie směrem k vyšší aktivitě. Při reflexi se ukázalo, že žáci, kteří přišli s konkrétním očekáváním (chtěli se něco dozvědět a ne prožívat), neodcházeli plně uspokojeni. Mnozí žáci, kteří se při vyučování příliš neprojevují, se otevřeli, dokázali se ocenit a ocenit i obsah a přípravu projektového dne. Pro některé žáky je pohled do svého nitra v současné chvíli nekomfortní a zdálo se nám, že by někteří žáci potřebovali psychologickou podporu.
Naplánované seznámení s měkkými kompetencemi neproběhlo a zůstává námětem na další samostatné využití.
Náměty pro zlepšení: Z pohledu učitele byla délka projektového dne ideální, z pohledu žáků dlouhá. Pro příště zvolit kratší časovou dotaci, případně uspořádat projektový den na více stanovištích. Přidat další živější aktivitu. Vyplynula řada témat k dalšímu kariérovému vzdělávání (nadání a talenty, silné stránky, adaptabilita, měkké dovednosti a mnoho dalších).

Back to top