– Projektový den: “Jsem tady správně?”

Cíl: Podnítit u žáků všech prvních ročníku sebereflexi: žáci jsou konfrontováni otázkami: „Vybral/a jsem si správnou školu? Studuji správný obor, obor, který je pro mě ten pravý? Je to obor, který mě nejenom baví, ale i naplňuje? Obor, ke kterému chci profesně směřovat?“

Cílová skupina: žáci 1. ročníku střední odborné školy (sociální a zdravotnické obory)
Časová dotace: 6 vyučovacích hodin
Pomůcky a zdroje: Pavel Vacek: “Průhledy do psychologie morálky” (vytištěná vybraná morální dilemata), vybavená tréninková místnost pro zdravotnické obory, základní zdravotnický materiál, se kterým se v 1. ročníku studenti učí pracovat, pomůcky pro smyslově postižené (ozvučený míč apod.), brýle imitující zrakové postižení, šátek na zavázání očí, sportovní vybavení v tělocvičně („opičí dráha“), vytištěné kvízy se zdravotnickou tématikou, záznamové listy k zapsání výsledků žáků v rámci jednotlivých soutěží, psací potřeby.

Úvod:

Žáci jsou s programem projektového dne předem seznámeni. Zúčastní se aktivit souvisejících s jejich oborem vzdělávání. První část projektového dne proběhne v Oblastní nemocnici, v Domově důchodců a v Městském středisku sociálních služeb. Druhá část projektového dne bude realizována ve škole.

Hlavní činnosti:

První část projektového dne je namířena na prostředí nemocnice a zařízení sociálních služeb. Nejprve žáci oboru sociální činnost navštíví Městské středisko sociálních služeb a Domov důchodců. Žáci se seznámí s provozem obou zařízení, dozvědí se, jaké služby jsou klientům těchto zařízení poskytovány, co je jejich cílem i pro koho jsou tato zařízení určena. V závěru exkurze budou mít jedinečnou příležitost prohlédnout si jednotlivé provozy.
Žáci zdravotnických oborů Ošetřovatel a Praktická sestra navštíví oblastní nemocnici, kde absolvují prohlídku v nově vybudovaných prostorách Centrální sterilizace a dále navštívili Oddělení klinické imunologie a mikrobiologie. Dozvědí se nové informace o práci na těchto odděleních, jako jsou zásady a postupy dezinfekce a sterilizace, jak manipulovat s instrumentáriem, či jaký biologický materiál se zpracovává na mikrobiologii. Budou poučeni i o zásadách zpracování vzorků a hlášení výsledků.
Další skupina žáků se v rámci tohoto projektu bude podílet v nemocnici na organizaci Světového dne těhotenství, jehož součástí bude oslava Mezinárodního dne dětí a slavnostní sfouknutí narozeninové svíčky na dortu k 1. jubileu otevření dětského a gynekologicko-porodnického oddělení. Zde si vyzkouší aktivity spojené s komunikací a reprezentací.
Druhá část projektového dne se odehrává v prostorách školy. Žáci 2. ročníků sociální činnost si pro žáky prvních ročníků připraví několik aktivit – opičí dráhu pro nevidomé a zrakově postižené, přičemž pro simulaci zrakových vad budou použity speciální brýle. Překonávání překážek s brýlemi simulujícími stav opilosti. Dále si budou moci vyzkoušet pantomimu, týmové kreslení se simulovaným handicapem, diskusi nad morálními dilematy.
Zdravotnické obory se utkají v rychlosti a pečlivosti obvazování, úpravě lůžka, krmení pacientů (se zavázanýma očima a navigátorem).

Závěr:

V závěrečné části si všichni písemně zpracují vlastní reflexi na téma „Jsem tady dobře?“, která bude součástí jejich osobního portfolia. Následovat bude společná reflexe žáků a učitelů, která se stane závěrečnou tečkou za projektovým dnem.

 


Reflexe očima pedagogů:

Velmi pozitivně vnímáme, že se nám podařilo propojit mezioborové aktivity, propojit reálné prostřední s laboratorními podmínkami ve škole, ale také skloubit aktivity mezi jednotlivými předměty, obory a propojit spolupráci mezi žáky jednotlivých ročníků, včetně letošních absolventů, kteří byli pro prváky laskavými mentory.
V průběhu všech aktivit si všichni užili spoustu zábavy a her, ale dozvěděli se také mnoho nového. Prohlédli si provozy, do kterých by se za běžných podmínek neměli možnost nikdy podívat. Podařilo se nám přiblížit reálné pracovní prostředí v návaznosti na teoretické znalosti a práci v laboratorních školních podmínkách. Žáci byli nadšení a sami se aktivně zajímali, kdy a kam se příště podívají. Toto vše v konečném důsledku hrálo důležitou roli při zpracování reflexí, které si založí do vlastních portfolií.
Žáci uvedli, že by rádi strávili na jednotlivých odděleních více času, a také to, že by se rádi podívali i do jiných provozů. Neměli žádné konkrétní podněty, včetně výše popsaného. To by obnášelo větší časovou dotaci.
Podrobnou reflexi od třídního učitele si můžete přečíst zde.

Back to top