– Projektový den: “Létající balón”

Cíl: Sebepoznání – co mne/druhého vystihuje, co je pro mne v životě důležité, co mne táhne v životě (doma, ve škole) „nahoru“ a naopak „k zemi“ a zkušenost, jaké je to zasahovat do práce druhého nebo když jiný zasahuje do mé práce.

Cílová skupina: druhý stupeň ZŠ (konkrétně 7. a 8. ročník)
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Pomůcky a zdroje: Karty s příběhy, Karty světem hodnot, karty Jobbkort, pracovní listy dle počtu žáků (předtištěný černobílý létající balón na A4), malé lepíky 500 ks, prázdné papíry A4, různé pastelky, tužky, fixy, voskovky atd., psací potřeby.

Úvod:

Žáci jsou již předem rozděleni do čtyř skupin po cca dvanácti (půlené třídy). Společný úvod – vysvětlení cíle projektového dne (postupně absolvují čtyři různé aktivity, které mohou přispět k lepšímu sebepoznání a usnadnit tak jejich rozhodování o budoucím profesním směřování). Rozejdou se do čtyř tříd, kde se postupně po jedné vyučovací hodině prostřídají. Na začátku 1. vyučovací hodiny si na lepičky napíší své křestní jméno a každý dostane pracovní list s balónem.

Hlavní činnosti:

Létající balón: Aktivita začíná v kruhu společnou diskuzí obecně o vlastnostech, činnostech, zlozvycích a naopak zvycích, které mohou ovlivňovat naše záměry do budoucna. Poté se žáci rozdělí do skupin (pomocí aktivity Molekuly). Budou si vzájemně sdílet nápady, které mají – “Co mě táhne nahoru a co naopak dolů”. Následuje samostatná práce – každý si na svůj balón napíše do balónu, co ho motivuje, povzbuzuje a táhne nahoru a do pytlů pod košem, co ho táhne dolů, co ho brzdí. Hodina je zakončena reflexí – jak se nám pracovalo, kdo bude chtít, může sdílet svou práci s ostatními.

Karty s příběhy: Karty rozloženy na zemi tak, aby na ně všichni žáci viděli. Žáci si vyberou ten obrázek, který je nějakým způsobem oslovil či zaujal. Poté odpovídá jeden po druhém, podle čeho si obrázek vybírali, případně jaké pocity v nich vyvolává. Vrátí karty zpět a za úkol mají tentokrát vybrat obrázek, který je nějakým způsobem charakterizuje (po stránce vlastností, schopností, koníčků, tužeb apod.) – každý pak tázán, co o nich obrázek říká. Vrátí karty zpět. Nyní mají vybrat obrázek, který vystihuje, jaký dojem mají z člověka po své pravici. Obrázek mu předají a každý zkusí přijít na to, co mu tím výběrem chtěl druhý říct. Na konci aktivity vyzváni k tomu, aby se zamysleli, zda se nyní dozvěděli o něčem dalším, co je táhne nahoru – mohou si to zapsat k balónu.

Hodnoty: Ve třídě jsou předem vytvořená pracovní hnízda pro skupiny po čtyřech žácích. Na stůl mimo hnízda učitel rozloží karty hodnot a okomentuje je. Každý si vybere jednu, která ho na první pohled zaujala (a výběr odůvodní), učitel vybírá motivačně jako první. Poté žáci dostanou každý deset malých lepíků a mají za úkol vybrat deset pro ně nejdůležitějších životních hodnot, zapsat si je a přilepit na svou lavici. Při výběru už promýšlí, které hodnoty jsou pro ně více/méně důležité a proč. Mohou zvolit i vlastní hodnoty, které na kartách nejsou (láska ke zvířatům apod.).
Do každého hnízda dá učitel jeden prázdný papír A4. Následuje skupinová práce – žáci společně vyberou deset hodnot, na kterých se shodnou, lepí je na společný papír, nad výběrem diskutují, odůvodňují svůj návrh. Poté si každý z deseti společných vybere tři pro něj nejdůležitější hodnoty a zapíše si je do svého koše balónu.
Jednotlivá pracovní hnízda se stanou hypotetickými pracovními kolektivy. Dostanou úkol od ředitele sestavit leták s nabídkou volného místa a využít jako lákadlo pro budoucího kolegu hodnoty, na kterých se ve skupinách již předtím shodli. Žáci si ve skupině zvolí název pracoviště (např. zvířecí útulek, dopravní podnik, …), vyberou tři hodnoty a zakomponují je do letáku. Mluvčí každé skupiny výběr „lákavých“ hodnot odůvodní.
Závěrečná reflexe např.: Bylo jednodušší vybrat jednu nebo deset hodnot? Proč? Jakou strategii jste zvolili při nutnosti shodnout se na společných hodnotách?

Obrázek na volné téma: Žáci jsou rozesazeni do kroužku, každý dostane prázdný papír. Volně kreslí, co se jim aktuálně honí hlavou, co je znázorňuje, jak se cítí atd. (současně by na papíře měl zbýt okolo ještě nějaký prostor).
Po dokončení obrázků se všechny dají doprostřed kruhu a nastane druhá fáze – každý si může vzít libovolný obrázek a jakkoliv jej upravit – něco dokreslit, dopsat, vybarvit atd. Je možné takto upravit jakékoliv množství obrázků. Po nějakém čase se všechny obrázky vrátí zase zpět do kruhu a pak si každý k sobě vezme ten svůj původní.
Bude následovat reflexe, kdy můžou žáci postupně sdílet, co a proč na obrázek nakreslili oni a co na něm vidí teď. Následně můžou pokračovat popisem toho, jaké pro ně bylo zasahovat do cizích obrázků a jaké pro ně je, když jim do toho jejich vstoupil někdo jiný.

Závěr:

Na konci 4. vyučovací hodiny proběhne v každé skupině reflexe celého projektového dne se zaměřením na možné konkrétní zaměstnání vyplývající ze zjištěných informací o sobě za využití karet Jobkort.

 


Reflexe očima pedagogů:

Žáci dokázali diskutovat, odůvodňovat svůj výběr, svůj názor, neskákali si do řeči, ocenili možnost poznat blíže své spolužáky. Velmi dobře fungovala práce ve skupinách. Při závěrečné reflexi vyšlo najevo, že projektový den nesplnil očekávání žáků – pomoc s výběrem školy. Téma bylo pravděpodobně nedostatečně zarámované v kontextu kariérového vzdělávání (žáci takto prozatím nejsou zvyklí přemýšlet, nepropojí si, co vše s kariérovým vzděláváním souvisí). Jednotlivé lekce byly „roztříštěné“ – společný krátký úvod, poté čtyři jednotlivé aktivity, reflexe v každé skupině zvlášť a s jiným učitelem. Aktivita „Balón“ byla pro ně hodně náročná. Dílčí aktivity (až na aktivitu „Balón“) se žákům líbily, bavily je.
Náměty pro zlepšení: Více s žáky probrat předem obsah a cíl setkání, ukotvit ho v kontextu kariérového poradenství. Místo čtyř jednotlivých vyučovacích hodin, ve kterých se žáci prostřídají, raději zvolit dvě devadesátiminutové lekce pokaždé pro celou třídu, které povedou vždy dva učitelé (stejní učitelé zahájí aktivitu a stejní ji i zreflektují). Zařídit, aby v každé hodině byl učitel, kterého žáci už trochu znají (budou otevřenější?). Volit aktivity, které nebudou pro žáky tak těžké (moc abstraktní viz aktivita „Balón“).

Back to top