– Projektový den: “Kdo jsem já – tady a teď”

Cíl: Každý člověk je cenný, uvědomění si důležitosti své osoby v soukromí i v týmu.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 7. a 8. ročník)
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny
Pomůcky a zdroje: pracovní listy, barevné papíry, nůžky, psací potřeby, izolepy, špejle, pravítko, notebooky, popř. mobily, kalkulačky, bonbony gumídci, karty Cesta životem od Lucie Ernestové

Úvod (20 minut):

Představení projektu, náplně a cíle.Každý žák obdrží barevný papír, odstín si vybere sám, obkreslí svou ruku, zamyslí se a do každého prstu napíše, co mu jde, svoje dovednosti, pouze kladné vlastnosti, pozitivní pokroky na cestě životem. Nakreslenou ruku vystřihne, z druhé strany dá své iniciály a odevzdá vyučujícím. Žáci si sednou do kruhu i s vyučujícími, kteří postupně losují některé “ruce“ a ostatní účastníci typují majitele ruky.
Následuje práce s kartami “Cesta životem” Lucie Ernestové. Každý žák si vybere 1 ks ze 32 nabízených karet, které jsou rozprostřeny uprostřed kruhu. Zvolí si podvědomě kartu, která jej osloví. Žáci jsou vyučujícími rozděleny do skupin po 3-4. Každý jednotlivec ukáže ve skupině svou vybranou kartu a členové skupiny říkají, co jim ta karta připomíná a jak ji vidí oni. Nakonec sám žák sdělí ostatním, proč si svou kartu vybral on, čím jej “přitáhla“.

Hlavní činnosti:

Cestování (45 minut): Žáci vytvoří skupiny po 4. Učitel pustí hudbu pro příjemnou atmosféru k cestování. Každá skupina si zvolí zemi, kam pojede na 14 dní letních prázdnin a společně si připraví vše potřebné a informační výstup na papír A3. Úkoly: “Jak se sbalím a co si vezmu s sebou? Musím zvolit dopravní prostředek, zjistit čas odjezdu, ceny letenek, jízdného. Kdy tam docestuji? Kde se ubytuji? Jaký program si tam zvolím a kolik budou stát vstupenky? Co a kde se budu stravovat? Kolik peněz s sebou? Bezpečí v jiné zemi? Cesta zpět. … “. Následuje společné vyhodnocení a představení ostatním. Výstup: Každý má svoji cenu v týmu (hlídání času, finanční gramotnost, výtvarné pojetí, organizace času na prázdninách, …).

Postav věž (25 minut): Žáci se přeskupí opět do skupin po 4, mají za úkol společně postavit co nejvyšší věž (k dispozici mají špejle a bonbony gumídky) tak, aby stála v prostoru. Změří ji. Po změření a posouzení ostatních “staveb“ následuje skupinové případné snězení části stavby. Výstup: Každý v týmu plní svůj úkol, jeden staví, další měří výšku, pomáhá s částmi, jiný hlídá čas dodržení termínu.

Pracovní list (25 minut): Práce pro jednotlivce v lavicích s pracovním listem (viz příloha). Společná diskuse. Návrat ke “své ruce“. Žáci mají za úkol přečíst si své vlastnosti, které do papírové ruky vepsali 1.hodinu a do dlaně připsat další dovednosti, které na sobě poznali, objevili, či co dalšího pozitivního, hezkého se o sobě dozvěděli. Společné vytvoření ”stěny rukou ve třídě“, umístění na třídní nástěnku s možností uchování do dalšího školního roku.

Závěr (10 minut):

Každý člověk, žák, jedinec ve třídě je osobností a důležitým článkem pro všechny ostatní, každý má uvnitř sebe dary, které se mu na cestě životem postupně ukazují, je třeba jen k nim hledat klíč a mít oči a srdce otevřené.

 


Reflexe očima pedagogů:

Žáci spolupracovali vcelku aktivně, do jednotlivých aktivit se téměř všichni zapojovali. Pozorovaly jsme v obou třídách, že se všichni žáci programu účastnily s chutí a s otevřenou myslí a byli ochotni se nad sebou zamyslet. Líbila se nám uvolněná a přátelská atmosféra, která po celou dobu v obou třídách panovala. Časově však byl program předimenzován, takže by vyžadoval buď větší hodinovou dotaci nebo zkrátit (což se nakonec i trochu muselo udělat). I tak byla škoda, že nebyl dostatek času pro reflektování každé činnosti. U aktivity sepisování silných stránek do ruky bylo v obou třídách patrné, jak je pro děti těžké přemýšlet o tom, co jim jde, v čem jsou dobří. Automaticky jim naskakují spíš negativní stránky a neúspěchy. U aktivity plánování zájezdu vidíme možnost zařazení do běžné výuky a v rámci toho její široké mezipředmětové využití. Při tomto úkolu si žáci měli možnost uvědomit svou roli při skupinové práci – jejich prospěšnost, úlohu, ale i omezení.
Silné stránky projektového dne: bohatá náplň programu, členité aktivity i s využitím karet, PC, tvůrčí činnost, rozdělení na skupiny, 7. i 8. třída pracovala zvlášť.
Náměty pro zlepšení: Snížit obsah projektu, či navýšit časovou dotaci. Tři vyučovací hodiny nestačily na uskutečnění celé náplně projektu, pracovní listy jsme z tohoto důvodu ponechali na některou z třídnických hodin, či hodin občanské výchovy.

Back to top