– Projektový den: “Automobilka”

Cíl: Seznámení žáků s některými technickými profesemi v regionu, seznámení žáků s provozem a možnostmi uplatnění ve ŠKODA AUTO a.s. Kvasiny.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 7. Ročník)
Časová dotace: 2×45 minut (ve škole) a 3×60 minut (exkurze)
Pomůcky a zdroje: Seznamy profesí pro každého žáka, tužky, mobilní telefony s daty.

Úvod:

V úvodu bude vysvětlen celý program projektového dne a jeho organizace i s přesunem. Žáci sedí v kruhu, aby každý na každého viděl.

Hlavní činnosti:

Moje rozpoložení: Žák se zavřenýma očima zvedne ruku do výše podle svého aktuálního psychického rozpoložení (ruka nahoře = je mi výborně, těším se, …). Po otevření očí se rozhlédnou, v jakém naladění jsou jejich spolužáci. Dobrovolníci sdělí své pocity.

Známé profese: Učitel žákům rozdá seznamy profesí. Vyzve je, aby si seznam prohlédli a našli profesi, o které si myslí, že ji znají. Žáci pak stručně sdělí ostatním, co člověk vybrané profese dělá, učitel upřesňuje výklad k jejich vybrané profesi.

Neznámé nebo méně známé profese: Žáci se rozdělí do dvojic, dvojice si sedne vedle sebe (kruh se rozpadne). Vyhledávají v seznamu tentokrát jim neznámé profese a podtrhávají je. Učitel prochází mezi dvojicemi a každé dvojici určí dvě jimi podtržené profese. Žáci vyhledávají v mobilním telefonu, co dvě vybraná po volání učitelem znamenají. Po vyzvání učitelem stručně sdělují, co zjistili o profesích.

Profese ve škoda ŠKODA AUTO a.s.: Učitel vyzve žáky k zamyšlení, které profese si myslí, že by mohly být zastoupeny ve ŠKODA AUTO a.s. Poté je vyzve k diskuzi nad jmenovanými profesemi a řídí ji.

Video o ŠKODA AUTO a.s.

Diskuze o rodičích, kteří pracují ve ŠKODA AUTO a.s.: Učitel se zeptá žáků, kdo má rodiče pracujícího ve ŠKODA AUTO.a.s., následně se ptá, zda-li vědí, co jejich rodič ve škodovce dělá.

Návštěva ŠKODA AUTO a.s. Kvasiny – Den techniky: Vše je v režii zástupců škodovky: Zástupce škodovky žáky přivítá a představí závod ŠKODA Kvasiny, rozdělí je do skupin, které se postupně vystřídají na připravených stanovištích (prohlídka svařovny, logistické výcvikové centrum, požární stanice pro ŠKODA AUTO).

Závěr:

Společné sdělování dojmů z návštěvy ve ŠKODA AUTO při zpáteční cestě do školy.

 


Reflexe očima pedagogů:

První aktivitu “Rozpoložení“ jsme museli zopakovat, žáci zpočátku nepochopili, co se po nich chce. Mluvit o pocitech se jim nechtělo, až po vyjádření pocitů učitelky se rozmluvili dva žáci. V seznamech profesí zaujatě vyhledávali. Aktivitu “Známé profese“ jsme museli o 5 minut prodloužit, aby dostala slovo většina žáků, zapojili se skoro všichni alespoň v diskuzi o profesích. Méně známé profese vyhledávali s nadšením, avšak říci svými slovy, co vyhledali, jim moc nešlo, potřebovali objasnit některé pojmy (polygrafie, administrace, logistika, …). Profese ve ŠKODA AUTO jsme zvládli rychleji, ale žáci potřebovali návodné otázky (místo pracoviště, možná činnost, oblečení pracovníků). Video i povídání o práci rodičů ve škodovce je bavila. Žáci ale nevědí přesně, co jejich rodiče ve škodovce dělají. Zaujala je prohlídka svařovny, jízda autem ve škodovce, prohlídka požární stanice ŠKODA.
Takovýto projektový den je náročný na pozornost žáků, po skončení exkurze byli žáci očividně unavení. Cvičné Logistické centrum ve škodovce – velmi stručné, zaměřené jen na elektromobil, čekala jsem, že nechají žáky něco si vyzkoušet.
Náměty pro zlepšení: Zvykat žáky mluvit o svých pocitech, aby se nestyděli a nepřipadali si trapně.

Back to top