– “Měkké kompetence a jak s nimi pracovat”

Cíl: Zjišťování schopnosti sebepojetí a mapování měkkých kompetencí, schopnost diskutovat na téma měkkých kompetencí ve smyslu budoucího (i profesního) směřování.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 8. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: kartičky s měkkými kompetencemi, tabule, neprůhledný sáček (pro losování kartiček), čtvrtky, výtvarné potřeby, šablona na Pexeso (viz kartičky), zdroj: Poradce v Plzeňském kraji.

Úvod:

Na začátku programu jsou vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu (komunikace, vzájemné respektování názorů, pravidlo STOP), třída je seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní, cílem.

Hlavní činnosti:

Měkké kompetence: Učitel vysvětlí, co jsou to měkké kompetence, a na základě kartiček s měkkými kompetencemi s žáky diskutuje, co která znamená. Kartičky pak žákům rozdá (žáci si je vylosují) a postupně vylosovanou kompetenci předvádí (bez slov, jen s pomocí tabule), ostatní hádají.
Výroba pexesa na téma měkké kompetence: Vyučující zadá instrukce k práci ve skupině, dá k dispozici výtvarné potřeby a čtvrtky. Žáci vyrobí pexeso dle šablony, dokreslí vlastní motivy a nápisy. Na závěr si pexeso mohou zahrát.

Závěr:

Zhodnocení programu, který proběhl.

 


Reflexe očima pedagogů:

Jednotlivé aktivity zahrnovaly různé didaktické metody, díky kterým si žáci ujasňovali názor na měkké kompetence, měli možnost se nad svými vlastními měkkými kompetencemi zamyslet. Byla u nich podporována spolupráce. Některé žáky však toto téma příliš nezaujalo. Všechny naplánované aktivity se stihly.
Náměty pro zlepšení: Toto téma lze ideálně zpracovat do rozsáhlejšího projektu na více hodin.

Back to top