– “Ideální povolání v propojení se silnými stránkami”

Cíl: Uvědomění si ideálního povolání, spojování svých silných stránek s možnými profesemi.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 8. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Karty na úvodní naladění (např. Dixit), pomůcky na rychlé vytvoření dvojic, Job cards, Karty silných stránek, Kiwi karty, papíry, tužky, samolepky na jména; zajištění zvukového signálu pro zklidnění žáků a přechod k další aktivitě.

Úvod:

Žáci si vyberou kartu (Dixit) podle toho, jak se aktuálně cítí, s čím přicházejí, co očekávají. Pak dostanou prostor, aby se kdokoliv podělil (připomenout pravidla práce v komunitním kruhu). Následuje představení celého setkání.

Hlavní činnosti:

Relaxace na téma já v budoucnosti: Uvedení dětí do relaxace a zaměření se sama na sebe s vytvořením představy: “Je ti přibližně 30let, jsi už dospělý. Vedeš ideální život, jsi především se svým zaměstnáním nadmíru spokojen (je to tvoje vysněné zaměstnání). Je jaro 10. května rok 2038 a tobě ráno v obvyklou dobu zvoní budík, abys vstal do práce. Pokus se podívat, kolik je přibližně hodin na budíku, jak probíhá tvé ráno, jaké oblečení si chystáš na cestu do práce. Ranní přípravu máš za sebou a chystáš se na odchod do práce. Jak vypadá tvoje cesta? Jdeš pěšky, jedeš autem, městskou dopravou, jak jinak? Dorazíš na místo tvého pracoviště, jak toto místo vypadá zvenčí? Jedná se o velkou budovu, malý domek, součást domu či malá či větší výrobní hala? Vcházíš dovnitř a jdeš přímo na své pracoviště. Koho cestou potkáváš? Jak vypadá tvé pracovní místo? Jak je místnost vybavená? Jsi v místnosti sám, nebo s někým? S jakými pocity přicházím do práce? Co mě dnes v práci asi čeká? Jak se teď aktuálně ve své představě cítím?”
Ztvárnění vytvořené představy: Žáci dostanou za úkol svoji představu ztvárnit, pracují individuálně. Učitel jim vysvětlí, jakými různými možnostmi mohou ztvárnit svoji představu (kreslit, psát). Budou mít k dispozici papíry, tužky, pastelky.
Silné stránky: Rozložení karet Silné stránky. Seznámení žáků s tím, že si napíší svých 5 silných stránek a že s nimi budou dále pracovat se spolužákem ve dvojici i ve skupině. Žáci se inspirují z materiálů, na kterých již pracovali dříve, mohou využít i karet na zemi. Žáci pracují samostatně. Výstupem je dvojlist, kde na první stránce jsou napsané silné stránky jedince.
Jak mohu své silné stránky uplatnit ve zvolených profesích: Žáci mohou oslovit kohokoliv ve třídě a ukázat mu své silné stránky. Oslovený pak anonymně dopíše své typy, na jaké profese by jedince tipoval (dvojlist z A3 nebo dva spojené papíry A4: na horním jsou silné stránky a na spodní se anonymně píší odhady profesí). Každý by měl získat alespoň 5 tipů, které si na závěr prohlédne a posoudí, zda ho náměty spolužáků oslovují či ne.

Závěr:

Práce v komunitním kruhu (s připomenutím pravidel), společné sdílení: “Jaká byla představa o mém ideálním povolání a jaké své silné stránky bych tam mohl uplatnit? Jaká další možná povolání ke mně doputovala, co mě z toho oslovilo, co ne? Co bylo pro mě nového? S jakým pocitem odcházím?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Hodina tentokrát probíhala v příjemnější atmosféře (oproti předchozí s tématem “Ideální pracovní prostředí”). Usuzovaly jsme s kolegyní, zda nebylo napoprvé zvoleno moc abstraktní téma (prostředí mého zaměstnání) nebo zda to bylo i složením třídy. K naplnění cíle došlo, neboť paní psycholožka ještě den před konáním hodiny upravila její průběh a domluvily jsme se na jednodušší variantě. Jako pozitivní vnímám i možnost dalšího navázání v následných hodinách (vyhledávání škol, které se hodí pro mnou zvolené povolání apod.). Velice oceňuji spolupráci paní psycholožky, její pomoc s přípravou i s přímou prací v hodině.
Silné stránky hodiny: Určitě bylo velmi výhodné, že se účastnila hodiny celá třída, neboť žáci mohli využít všech spolužáků, kterým chtěli svůj pracovní list předložit, nebyli omezeni danou skupinou (např. půlené třídy v některých předmětech). Jako dobrý bod vnímám vhodně nastavené časové rozvržení, neboť bylo dostatek energie a prostoru na závěrečný komunitní kruh a reflexi své práce. Dobrá cesta pro navázání tématu “Co mám udělat pro to, když se chci stát …”.
Náměty pro zlepšení: Vzhledem k množství reflektivních otázek by bylo vhodné je mít předem připravené, aby je žáci mohli číst, když mají odpovídat (např. v kruhu pro všechny). Program byl realizován v odpoledních hodinách, někteří žáci se viděli již jinde, proto by byla lepší varianta takovýto “projekt” zařadit dopoledne.

Back to top