– “Ideální pracovní prostředí”

Cíl: Uvědomění si pro sebe ideálního pracovního prostředí, rozšiřování povědomí o různorodých povolání praktikovatelných v daných prostředích.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 8. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Karty na úvodní naladění (např. Dixit), pomůcky na rychlé vytvoření dvojic (pexeso nebo provázky), listy A3 s nadepsanými prostředími (+ fotky) a karty (Job cards, Kiwi karty); samolepky na jména, papíry, psací a kreslící potřeby; zajištění zvukového signálu pro zklidnění žáků a přechod k další aktivitě.

Úvod:

Žáci si mají vybrat kartu podle toho, jak se aktuálně cítí, s čím přicházejí, co očekávají. Pak dostanou prostor, aby se kdokoliv podělil (houf nebo komunitní kruh s předem danými pravidly). Následuje stručné představení, co žáky čeká: každý pro sebe si vytvoří představu své ideální práce a svého ideálního pracoviště, dále s touto představou budou pracovat ve dvojicích, společně se zamyslí nad pracovními prostředími a nad tím, jaké různé profese tam lze vykonávat. Hodina bude zakončena v kruhu.

Hlavní činnosti:

Relaxace na téma já v budoucnosti: Uvedení dětí do relaxace a zaměření se sama na sebe s vytvořením představy: “Je ti přibližně 30let, jsi už dospělý. Vedeš ideální život, jsi především se svým zaměstnáním nadmíru spokojen (je to tvoje vysněné zaměstnání). Je jaro 10. května rok 2038 a tobě ráno v obvyklou dobu zvoní budík, abys vstal do práce. Pokus se podívat, kolik je přibližně hodin na budíku, jak probíhá tvé ráno, jaké oblečení si chystáš na cestu do práce. Ranní přípravu máš za sebou a chystáš se na odchod do práce. Jak vypadá tvoje cesta? Jdeš pěšky, jedeš autem, městskou dopravou, jak jinak? Dorazíš na místo tvého pracoviště, jak toto místo vypadá zvenčí? Jedná se o velkou budovu, malý domek, součást domu či malá či větší výrobní hala? Vcházíš dovnitř a jdeš přímo na své pracoviště. Koho cestou potkáváš? Jak vypadá tvé pracovní místo? Jak je místnost vybavená? Jsi v místnosti sám, nebo s někým? S jakými pocity přicházím do práce? Co mě dnes v práci asi čeká? Jak se teď aktuálně ve své představě cítím?”
Ztvárnění vytvořené představy: Poté dostanou za úkol svoji představu ztvárnit, pracují individuálně. Učitel jim vysvětlí, jakými různými možnostmi mohou ztvárnit svoji představu (kreslit, psát). Budou mít k dispozici papíry, tužky, pastelky.
Následně si vytvoří dvojice na základě zvolené techniky, ve kterých své představy sdílejí. Žáci mohou říct či ukázat tomu druhému to, co sami chtějí (nemusí vše).
Typická pracovní prostředí: Na čtvrtce A3 jsou nyní představena typická pracovní prostředí, k nim žáci budou vpisovat různá povolání, společně pojmenují možné vhodné profese. Žáci (všichni pracují dohromady) k jednotlivým prostředím přiřadí obrázkové karty k dokreslení pracovního prostředí.
Ideální prostředí: Žáci se pak samostatně zamýšlejí, jaká různá povolání by bylo možné v jejich vlastním ideálním pracovním prostředí vykonávat, sdílí ve dvojicích, vzájemně si dávají náměty, jaké profese se byly možné v prostředí toho druhého, dítě pak samo říká, co z toho se mu zamlouvá a zapíše si.

Závěr:

Práce v komunitním kruhu (včetně pravidel, pokud nebyly na začátku), společné sdílení, např.: “Jak se žákům pracovalo? Na co nového jsem si přišel? S čím dalším se chci podělit s ostatními?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Zpočátku bylo problematické včas začít s prací, neboť žáci docházeli z předchozí hodiny až po zvonění. Bylo by tedy zapotřebí dohodnout včasný nástup do hodin s kolegy. Zvolené téma hodiny by možná bylo vhodné využít i v dřívějším období žáků, neboť většina z nich “má jasno”, kam by chtěli po ukončení základní školy nastoupit, kterým směrem se vydat.
Silné stránky hodiny: Jako velmi výhodné vnímám přítomnost dvou pedagogů v hodině, neboť mohlo lépe docházet k podchycení těch žáků, kteří se vyhýbali práci. Případně mohlo docházet k aktivizaci už na začátku rychleji, pokud si nevědělo více dětí rady. Velmi podpůrné byly pracovní karty, které jsme měli k dispozici.
Náměty pro zlepšení: Zkvalitnění začátku hodiny, mít “po ruce” varianty pro improvizační vytváření skupin. Také by bylo vhodné stanovit více času na závěrečné sdílení.

Back to top