– “Hodnoty – provázanost mých hodnot a budoucí kariéry”

Cíl: Žáci se zamyslí nad tím, jak mohou jejich hodnoty zasáhnout do jejich kariérního výběru a růstu.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 9. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Tabule, projektor, prezentace, tablety, Mentimetr, karty Jobbs card, karty Světem hodnot, Karty pracovních hodnot Regio, seznam hodnot, pracovní list, Kariérové poradenství pro pedagogy” (metodický manuál IKAP KHK I), “Volba” (příručka pro učitele).

Úvod:

Představení, zopakování základních pravidel, zarámování programu do předchozích aktivit a seznámení s tím, co nás čeká.

Hlavní činnosti:

Brainstorming na téma “hodnota”: “Co je to hodnota? Co může mít hodnotu? Proč se tomu věnujeme?”- psaní na tabuli, rozdání pracovního listu.
Zarámování: Hodnoty, postoje, motivy určují naše chování. To, co je pro nás v životě důležité.
“Lze si to přestavit jako vnitřní kompas, který nás pomáhá řídit na cestě životem (když se nám je nedaří naplňovat, můžeme si připadat ztracení). My se budeme věnovat směřování a hodnotám v rámci budoucí kariéry.”
Karty Světem hodnot: Žáci si vyberou 6 pracovních hodnot, které jsou pro ně důležité. Pomocí losu se vytvoří skupiny, žáci v rámci nich diskutují o svém výběru karet. Každý si ty své zapíše do pracovního listu.
Definice hodnot: Vytvoření vlastní definice pracovní hodnoty. Žáci mají zaznamenat u všech hodnot (minimálně u 3), co daná hodnota znamená právě pro mě (napsat ve větách, v bodech, nakreslit, pamatovat, …). Důležité je, aby je pak dokázali popsat ostatním ve skupině. Následně žáci diskutují nejprve ve skupinách, poté i v rámci celé třídy. Mohu dané hodnoty využít ve zvoleném povolání? Žáci do tabulky v pracovním listu zapíší nejméně dvě vybraná povolání, napíší si k povoláním i své hodnoty. Zkusí se sami zamyslet, zda lze hodnotu v dané profesi uplatnit a jakým způsobem (ANO  NE  NEVÍM ?). Mají k dispozici karty Jobbs cards pro lepší představu o jednotlivých povoláních. Své závěry diskutují v malé skupince po 2-3 žácích (výběr skupiny dle vlastní preference). Následuje diskuse v rámci celé třídy, k čemu dospěli (např. podobná povolání, podobné hodnoty).

Závěr:

Žáci na tabletech zadají do Mentimetru své 3 hodnoty, vznikne tak Wordcloud pracovních hodnot celé třídy.
Náměty do diskuse: “Co jsem se dozvěděl? Co je pro mě důležité? Bylo to pro mě jednoduché/těžké? Jak se moje hodnoty dají uplatnit ve vybrané oblasti? Chci se zamyslet nad dalšími hodnotami? Mám nějaké další otázky?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Program byl realizován postupně ve dvou třídách 9. ročníku.
Při první realizaci se po 1. vyučovací hodině jevilo jako potřebné více se zaměřit na hodnoty, které směřují konkrétně k povolání. Při obou hodinách panovala přátelská a živá atmosféra.
Na začátku druhé realizace byla celková atmosféra spíše negativní, žáci nebyli naladěni. Do aktivit se v průběhu času zapojili (každý svým způsobem a podle toho, kolik “energie” chtěl práci věnovat). Kladně hodnotíme reflexi hodiny. V průběhu hodiny jsme reagovaly a měnily úkoly, aby byli žáci aktivnější (pohybovali se, více mluvili).
Silné stránky hodiny: Práce s kartami; práce ve skupinách; dostatečný pracovní prostor (studovna školy); Mentimeter.
Slabé stránky hodiny: Technické zabezpeční hodiny (selhal dataprojektor); potřeba přesunout aktivity; velká obecnost tématu – je třeba více se zaměřit na pracovní hodnoty. Při druhé realizaci nebyla nejspíše dobře uchopena motivace, program byl až odpoledne. Žáci nevyhledávali “tiché koutky” třídy.
Náměty pro zlepšení: Zacílení hodnot na pracovní; včasné ověření funkčnosti technického zabezpečení; upravit pracovní list a přesunout aktivity přímo v hodině. Zamyšlení se nad strukturou reflexe: Mentimetr s výsledky žáků – nechat nejdříve odhadovat a odůvodňovat, poté až odkrýt. Postupně se s žáky více zaměřit na práci s hodnotami jako takovými: rozvrhnout toto téma do více hodin, třeba i přijít s tématem v nižším ročníku a časem konkretizovat na pracovní hodnoty. Zpracování do osobního portfolia žáka a ve vyšším ročníku “konfrontovat” pohled na možné změny. Mohl by to být pěkný “základ” pro poradenský rozhovor. Zlepšení by mohlo dojít i v úvodní motivaci, zaměřit se na blízké téma žákům (např. aktuální hodnoty v době covidové).

Back to top