– “Sociální vnímaní – chyby v sociální percepci, souvislost se sebehodnocením”

Cíl: Seznámení se zákonitostmi sociální percepce a možnými chybami, kterých se v ní dopouštíme, sebepoznání, podpora sdílení (jak naše sebehodnocení ovlivňuje „sociální zrcadlo“ ze strany okolí).

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde: 9. Ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: N. Hayesová: “Základy sociální psychologie”, metodický list, psací potřeby a papíry, tři drobné ceny.

Úvod hodiny:

V úvodu hodiny jsou vysvětlena pravidla a základní časový rámec aktivity (jak se budeme oslovovat, pravidlo STOP).

Hlavní činnost:

Zahřívací hra “Židli si vymění”: Učitel seznámí žáky s pravidly hry: V kruhu je o jednu židli méně, než je počet hráčů. Jeden ze žáků stojí uprostřed a zadává instrukci (např. židli si vymění ti, kteří jezdí na snowboardu). Na koho nezbyde židle, zadává další pokyn.
Soutěž v přesnosti sociálního vnímání: Žáci mají odhadnout učitele na základě předložených otázek. Tři nejúspěšnější žáci budou odměněni. Učitel předčítá předem připravené otázky (cca 10 otázek) vztahující se k jeho osobě. Žáci vybírají ze 4 možných odpovědí a odpovědi si individuálně zapisují. Učitel poté prochází jednotlivé otázky a sděluje, která odpověď je správná a průběžně může komentovat obvyklé chyby v sociální percepci (viz Metodický list). Žáci si označují správně zodpovězené otázky, za každou správnou odpověď si zapíší 1 bod.
Diskuze o chybách v sociální percepci: Učitel vyzve žáky k zamyšlení a diskuzi o tom, kdy např. někoho špatně odhadli na základě prvního dojmu apod. Diskuze probíhá v kruhu, žáci se zamýšlejí nad motivy svých odpovědí a nad vlastními zkušenostmi z běžného života.
Následuje diskuze o tom, jak naše sebehodnocení ovlivňuje „sociální zrcadlo“ ze strany okolí. Učitel nedirektivně moderuje diskuzi.
Vyhlášení vítěze, předání cen.

Závěr:

Závěrečné kolečko s reflexí aktivity: “Jakou myšlenku si dnes odnáším?”

 


Reflexe očima pedagogů:

Hlavní aktivita byla již jednou realizována s žáky 1. ročníku čtyřletého gymnázia, nyní se zopakovala s žáky 9. ročníku ZŠ, pouze s odlišnou ledolamkou.
Úvodní zahřívací hra žáky bavila. Poté následovala soutěž v přesnosti sociálního vnímání, paní psycholožka (kterou žáci neznali) postupně pokládala 8 otázek se čtyřmi možnými odpověďmi. Žáci měli zkusit uhodnout jednu správnou – zkoušeli odhadovat dle vzhledu, chování, povolání. Jednotlivé aktivity zahrnovaly různé didaktické metody, skrz které se žákům uceloval názor na chyby v sociální percepci. Žáci měli možnost se zamyslet nad svým chováním ve vztahu k druhým.
Náměty pro zlepšení: Stejné téma zpracovat do rozsáhlejšího projektu na více hodin. Případně by šlo toto téma i rozšířit, žáci by si mohli zaznamenávat po dobu 1 týdne své chyby v sociální percepci na papír a v další hodině by je pak reflektovali s ostatními spolužáky.

Back to top