– „Já teď, já v minulosti, já v budoucnosti“ – varianta 3

Cíl: Zamyslet se nad svým životem, co bylo v minulosti, co je teď a co se teprve stane. Získat zpětnou vazbu o svých kvalitách, silných stránkách, jak je vnímají mí spolužáci.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, zde 6. ročník.
Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky a zdroje: Koště, pracovní listy (Já v minulosti, teď a v budoucnosti), pracovní listy Sebepoznání – v čem vidí druzí, že jsem dobrý.

Úvod:

Zarámování programu do předchozích témat, jež byly již probírány, zasazení do současné situace žáků – aby se jedince mohl správně rozhodnout, čím by chtěl být a kam jeho kariéra povede, musí nejdříve poznat sám sebe.

Hlavní činnosti:

Rozehřívací hra: Místa si vymění ti, co rádi někomu pomáhají (rádi se starají o zahrádku, zvířata, rádi pečují o sebe, rádi něco vyrábějí, montují, rádi čtou a bádají, rádi se učí, rádi něco organizují apod.).
Pracovní list „Já v minulosti, teď a v budoucnosti“: Učitel rozdá každému žákovi pracovní list, dává instrukci k vyplnění, prochází mezi žáky, diskutuje s nimi, odpovídá na dotazy, pomáhá, doptává se. Následně vyzve, aby si každý někoho ve třídě vybral a tomu referoval, jak list vyplnil. Žáci diskutují. Učitel se následně krátce se dotazuje všech: „Které otázky pro vás byly těžké/lehké a proč?“
Pracovní list „Sebepoznání – v čem vidí druzí, že jsem dobrý“: Žáci pracují individuálně, chodí po třídě, oslovují se, píší si vzájemně do pracovních listů. Učitel se ujišťuje, že žáci vědí, jak pracovat, prochází mezi žáky a zapojuje se dále do diskuse.

Závěr:

Na závěr učitel vyzve žáky: „Podělte se, sdělujte, co vás překvapilo, co vám udělalo radost, co jste se o sobě dozvěděli?“

 


 
Reflexe očima pedagogů:

V úvodní aktivitě se ukázala různorodost dětí při trávení volného času, podařilo se nám rozpohybovat všechny. V druhé části nejprve děti pracovaly samostatně, zde se objevily velké rozdíly mezi dětmi, některé měly úkol splněný velmi rychle, jiné hodně přemýšlely, některé žádaly o pomoc, vysvětlení apod. Při poslední aktivitě se ukázaly dobré vztahy mezi žáky, všichni byli aktivní, nikdo neměl problém druhého pochválit. Závěrečná reflexe byla velmi krátká a týkala se vztahů ve třídě.
Silné stránky hodiny: Střídání aktivit, promyšlenost hodiny, zapojení všech žáků, vytvoření bezpečného prostředí ve skupinách. Opora vyučujících, kteří podporovali diskuzi uvnitř skupin. Zapojení třídní učitelky.
Slabé stránky hodiny: Časové rozložení – dáno i zaujetím žáků pro jednotlivé úkoly, snahou přemýšlet nad jednotlivými odpověďmi.
Náměty pro zlepšení: Využít třídu s uspořádáním lavic pro skupinovou práci (bezpečnější prostor pro žáky i pro lepší komunikaci s vyučujícími).

Back to top