– „Gender v profesích“

Cíl: Seznámit žáky s pojmem „gender“.

Cílová skupina: zde 8. ročník.
Časová dotace: 90 minut.
Pomůcky: Encyklopedie (světoví dramatici, slavní lékaři, objevitelé přírodních zákonů, …), fixy na tabule, otázky pro učitele. Zdroj: publikace „Volba povolání bez předsudků: metodika projektového dne pro základní školy“, str. 40-43. Příloha: Chyby v sociální percepci, Gender stereotypy.

Úvod:

Krátký úvod na téma, co skupina rozumí po pojmem „gender“ – diskuze na téma rozdíly mezi muži a ženami, co chápeme jako mužské a ženské.

Hlavní činnosti:

Soutěž v přesnosti sociálního vnímání: Žáci mají odhadnout učitele na základě předložených otázek (viz příloha). Tři nejúspěšnější dostanou drobnou odměnu. Učitel předčítá otázky, žáci si zaznamenávají své odpovědi. Učitel pak prochází jednotlivé otázky, sděluje správné odpovědi a komentuje případné chyby v sociální percepci, žáci si označují správně zodpovězené otázky, nejúspěšnější obdrží odměnu.
Genderová zatíženost v dětských encyklopediích: Vyučující žáky rozdělí do 2 skupin a každá skupina dostane 2 knihy k prostudování. Cílem je, aby žáci spočítali kolik žen a mužů se v encyklopediích vyskytovalo. Napíší na tabuli početní výsledky a názvy knih. Následuje diskuse: „Proč je v knihách nedostatek ženských osobností? Jaké překážky mohly být ženám kladeny, pokud se chtěli prosadit? Pokud encyklopedie neuvádí ženská jména, skutečně to znamená, že v daných oborech nepůsobily žádné ženy?“
Vypracování plakátu na téma ženské osobnosti lékařství: Žákům jsou přiřazeny jména známých ženských osobností lékařství. Výtvarně zpracují plakátek.

Závěr:

Reflexe na téma „gender“.

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Nejprve jsme si s žáky připomněli, co pojem gender znamená. První aktivita je velmi oslovila a to až natolik, že trvala v podstatě déle, než se plánovalo. Velmi je oslovila možnost odhadovat osobnost paní psycholožky, kterou neznali. Témata, která otevírala paní psycholožka, měli žáci potřebu více rozvíjet a doptávali se. Při této aktivitě proběhla i verbální reflexe.
Závěrečnou reflexi jsme vzhledem k časovým možnostem nestihli.
Silné stránky hodiny: Rozvíjelo se sociální vnímání u žáků. Díky diskuzi se nad svými odpověďmi více zamýšleli do hloubky. Žáci pochopili, co znamená pojem „gender“.
Slabé stránky hodiny: Časová náročnost aktivit.
Náměty pro zlepšení: Rozdělit aktivity do 4 vyučovacích hodin.

Back to top