– “Jak vnímám sám sebe, co je mou silnou stránkou? Jak se mi daří v jiné roli ve skupině?”

Cíl: Cílem této hodiny bylo mapování schopnosti sebepojetí u žáků a mapování jejich silných stránek a také vyzkoušení si různých rolí ve skupině.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 9. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: teorie RIASEC (např. zpracování Hollandovy teorie osobního vývoje www.zsbystrice.cz), popisky vlastností účastníků diskuze, Empati karty.

Úvod:

Na začátku programu jsou vysvětlena pravidla práce v komunitním kruhu (komunikace, vzájemné respektování názorů, pravidlo STOP), třída je seznámena s harmonogramem programu a s jeho stěžejním zaměřením, náplní a cílem.

Hlavní činnosti:

Jmenovky: Seznamovací aktivita, která slouží také k navození pozitivního klimatu a spolupráce ve skupině. Každý žák si vymyslí příjmení ke svému jménu a poté v kruhu vysvětlí, proč si to vybral. Příjmení by mělo začínat na stejné písmeno jako křesní jméno (např. Petr Pracovitý).
Empaty karty: Doprostřed komunitního kruhu se rozloží karty, žáci si vyberou svou kartu a poté ve skupinách po 3 až 4 diskutují, proč si ji vybrali a co o nich může karta vypovídat: “Co ta karta o mně vypovídá? V čem se mi ta karta líbí? Proč jsem si kartu vybral/a?” Mluvčí skupiny poté prezentuje karty dětí z jeho skupiny.
Moje sociální role: Žáci se rozdělí do skupin po 5 až 6, sednou si na židle do menších kruhů a komunikují na zadané téma (např. uspořádání školního plesu, koncertu, školního výletu či nákupu školního dárku). Na každé židli je krátký popis vlastností, dítě má dvě minuty na přečtení. Poté dvě minuty diskutují (dle zadaných charakterů) a snaží se domluvit na zadané události. Následně si vymění židli po kruhu a situace se opakuje, nicméně děti diskutují z jiné pozice. Na závěr probíhá reflexe, jak se jim dařilo v jednotlivých pozicích, co se jim líbilo apod.

Závěr:

Reflexe/ zhodnocení programu, který proběhl: “Jak se mi ujasňovaly silné stránky a jak se mi dařilo v jiných sociálních rolích?”

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Programu se zúčastnila malá skupina žáků z 9. ročníku, přibližně polovina jich chyběla. Kolektiv byl složen z výrazných osobnostních individualit, u kterých byly patrné značné potíže s respektováním autorit, což narušovalo plynulost programu. Byla patrná vztahová hierarchie mezi jednotlivými žáky (vůdčí role chlapce, který ovlivňoval klima skupiny). Žáci od počátku měli z programu obavy a bylo problematické nastavit bezpečné klima ve třídě (žáci nedodržovali pravidla programu, komentovali své výroky, měli obtíže se vzájemně respektovat).
Při druhé aktivitě si žáci vzpomněli, že s Empaty kartami už pracovali, zadaná práce však byla odlišná. Žáci byli sdílní, aktivita je bavila. Velmi náročná pro ně byla třetí aktivita, kdy bylo jejich úkolem se vcítit do jiné role (role ve skupině). Nedokázali pracovat nehodnotícím způsobem. Z rozhovoru s kariérovou poradkyní (a zároveň výchovnou poradkyní školy) bylo zřejmé, že třída se s problematickými vztahy a přijímáním nových autorit potýká dlouhodobě. Jednalo se sice o 8. vyučovací hodinu, avšak při této činnosti muselo dojít k úpravám rozdělení žáků do skupin. Poté se pracovalo lépe, ale žáci museli být neustále aktivováni k práci. Museli jim být také připomínány hranice, jak se mají chovat při vyučování. Z aktivity vyplynulo, že některým žákům dělalo problém se vyloženě otevřít. Nejlépe se žákům vžívalo do rolí, které jim byly blízké.
Silné stránky hodiny: Malá skupina žáků, byli ochotni hovořit o svých silných stránkách, reflektovat, co je baví a co ne a zda jejich zájmy určují /neurčují volbu na úrovni středního stupně vzdělávání. Práce s Empaty kartami se žákům líbila, proběhla při ní sebereflexe a sebereflektivní rozhovor.
Slabé stránky hodiny: Nerespektování pravidel skupinové práce, hlavní technika byla příliš introspektivně zaměřena, bylo pro ně obtížné vciťovat se do předkládaných rolí. V závěrečné reflexi zmiňovali nízký přínos pro jejich rozhodování v rámci dalšího profesního směřování. Vybízení k otevření, ve třídě se řeší aktivně vztahové konflikty, únava 8. hodinu.
Náměty pro zlepšení: Volit aktivity, které budou spíše odpovídat věkové skupině (případně naladění třídy). Zvážit spolupráci školy s odbornou organizací, která pomůže nastavit optimálnější klima ve třídě.

Back to top