– “Sebereflexe”

Cíl: Zamyšlení nad některými otázkami vlastního prožívání, přátelských vztahů a pracovního nastavení jako začátek dlouhodobější sebereflexe.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (zde 8. ročník)
Časová dotace: 90 minut
Pomůcky a zdroje: Karty s příběhy (B-creative), Kartičky sebepoznání, krabička od čaje, volné papíry, psací potřeby, hudba (motivační písneň z Youtube “Sebepoznání – Suvereno Feat”).

Úvod:

Seznámení s programem a jeho cílem. Pro navození atmosféry poslech motivační písně z Youtube “Sebepoznání – Suvereno Feat”.

Hlavní činnosti:

Karty s příběhy: Učitel rozmístí karty podél místnosti. Každý žák si vybere jednu z předložených karet a na list papíru si zapíše, proč si danou kartu vybral. Přeložením zakryje svou odpověď a papír předá spolužákovi ve dvojici. Ten se zamyslí, proč si jeho spolužák vybral právě danou kartu a odpověď také zapíše na tentýž list papíru. Následně si papíry vrátí a dají si zpětnou vazbu.
Otázky na kartičkách: Paní učitelka rozmístí ve vymezeném prostoru školy kartičky s otázkami. Pak žákům zadá instrukci, kde mají kartičky hledat, a jak na otázky odpovídat. Žáci budou sbírat kartičky s otázkami a písemně na ně odpovídají. Odpovědi zapisují na zadní stranu kartiček. Kartičky si pak zakládají do připravených krabiček od čaje, kterou si následně o výtvarné výchově libovolně ozdobí. Žáci sedí v kruhu a sdílí spolu prožitou zkušenost a případně i některé z odpovědí. Poté krátce diskutují o tématech, kterých se otázky týkaly.
Životopis budoucnosti: Lektor vyzve žáky k napsání jakéhosi životopisu jejich budoucnosti od současného okamžiku dál. Žáci píší podle zadání na list papíru s odpověďmi z první aktivity. I tento list si nakonec uloží do své krabičky.

Závěr:

Krátké zhodnocení proběhlého setkání. Žáci si mají krabičku s kartičkami a s listem papíru uschovat. Na konci druhého pololetí a v 9.třídě se v rámci občanské výchovy k těmto svým odpovědím v krabičce opět vrátí a posoudí, zda došlo k nějakým změnám a osobním posunům.

 


 
Reflexe očima pedagogů:

Výuka hodnocena kladně, žáci byli aktivní, do jednotlivých úkolů se zapojovali všichni.
Silné stránky hodiny: Práce s kartami, společná diskuse k danému tématu, uložení svých odpovědí do své krabičky, ke které se vrátí i v dalším období a uvědomí si případný posun, dopis svému budoucímu ”já“.
Slabé stránky hodiny: Nepředpokládaná velká rychlost žáků při aktivitě ”hledání otázek“ po škole a následných písemných odpovědí.
Náměty pro zlepšení: Více otázek na kartičkách k prodloužení aktivity.

Back to top